פתח דבר

עמוד:II

אחת כמה וכמה לפתרון מורכב של בעיות סבוכות . אפשר לטפח יכולת זאת דרך הכרת הרעיונות המרכזיים שבאמצעותם התפתחה המתמטיקה . כיוון שהמתמטיקה עוסקת בחשיבה מופשטת , ללא תכנים רגשיים , נוטים לחשוב שהתפתחותה נשלטת על ידי עקרונות רציונליים בלבד , ושאין היא מושפעת מהאישיות של אלה שתרמו לצמיחתה ולגדולתה . אך לא כך הדבר . אין אפשרות לעסוק בתולדות המתמטיקה בלי להציג את "השחקנים " שמילאו את התפקידים החשובים בהתפתחותה . המתמטיקאים שיצרו את המתמטיקה לא היו רובוטים של חשיבה מופשטת . חייהם הפרטיים השפיעו על עבודתם ותגליותיהם . הימצאות בסביבה הולמת בתקופת הלימודים היא אחד התנאים ההכרחיים החשובים להישגים משמעותיים עתידיים . כפי שנראה בפרקי הסדרה - אפילו מאחורי כל גאון נמצא מורה נאור שהבין אותו . למורים יש השפעה גדולה על תלמידיהם , והיא יכולה להיות מכרעת . הוראה מעניינת שבה מובאים רעיונות שהשפיעו על החשיבה האנושית והתפתחותה היא הכרחית . כתיבת ספר היא תהליך דינמי . התכנית המקורית הייתה לכתוב על אירועים חשובים במתמטיקה ולשלב גם לוח כרונולוגי של התפתחות המתמטיקה . עם התקדמות הכתיבה התברר , שהלוח הכרונולוגי הפך להיות ספר בזכות עצמו : קיצור תולדות המתמטיקה . בהמשך נוספו גם הביוגרפיות של המתמטיקאים שמילאו תפקידים חשובים באירועים הנסקרים . חשוב לציין , שהסדרה אינה מתיימרת להקיף את כל תולדות המתמטיקה . לא ניתן לכנס את תולדות התפתחותה של המתמטיקה בשבע מאות עמודים וגם לא באלפיים ושבע מאות . נושאים אחדים הודגשו , אחרים רק הוזכרו , ועוד אחרים לא הובאו כלל . המתמטיקה של המאה העשרים כשהיא לעצמה יכולה למלא אלפי עמודים . התחומים בה רבים , המושגים דורשים התעמקות יתר , והיא גם הקשה ביותר לפיצוח . מתמטיקאי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר