היו מכנסיים?

עמוד:10

היו מכנסיים ? נפתח במי שהוא אולי הלמדן התלמודי המובהק ביותר : רש"י . באחת מן התשובות המיוחסות לו , שנרשמו על ידי תלמידיו , אנו מוצאים כדלקמן : ראיתי פעם אחת את רש"י שהיה מתפלל בלא חגור ותמהתי ואמרתי מה זה שהוא מתפלל והוא לא חגור מתניים . הא אמרינן במסכת ברכות ( כד ע"ב ) שאסור לארם להתפלל בלא חגור חלציים , וטעמא משום שלא יהא לבו רואה את הערווה . ואמר ( רש"י : ( כמדומה לי באותן הימים לא היה להם לחכמים מכנסיים אלא חלוקיהן גדולים עד סמוך לעקביהם וכל בגדיהם היו סתומים פנים ואחור ושמאל וימין , לפיכך היו אומרים שאסור להתפלל בלא אזור , כיון שלא היה להם שום הפסק בין הלב לעתה אלא אזור בלבד . [ ראה תמונה מס' [ 1 ונראין הדברים שלא היו לחכמים מכנסיים דבמסכת שבת פרק כל כתבי ( קכ ע"א ) תנן מצילין מפני הדליקה ומפרש שמונה עשר כלים שיכול אדם להציל בשבת דא"ר יוסי שמונה עשר בגרים מצילין בשבת ... כולהו מפרש התם , מכנסיים לא הוזכרו ש"מ שלא היו לחכמים מכנסיים , אבל אנו שיש לנו 3 אלפנביין הדפיס את המילים 'מכנסיים לא הוזכרו' בסוגריים , אולי כדי להורות שאינו מדברי רש"י , אלא הגהה מאוחרת של תלמידו . אני מניח כאז שזהו חלק מדברי רש"י . כל התשובה נמצאת באור זרוע חלק א , סימן קכח , עמ' מה , ובסופו נרשם "הכותב הוא הרב ר שמעיה , ויכו היינו רבי שלמה זצ"ל , " כלומר רש"י . לדעת העורך ( עמי ( 23 זוהי אחת מהתשובות המאוחרות , ועיין עוד הערת ש' אלבק למהדורתו של ספר האשכול , חלק א , ירושלים , 1935 עמ' , 19-18 הערות , 8-7 וממנו אנו למדים שכך היתה גם רעת ר האי גאון . ואמנם גם ר סעדיה א . ידיעת הריאליה : שלש דוגמאות נוכיח את דברינו בשלוש דוגמאות - ששתי הראשונות שבהן עוסקות במפורש בענייני הלבוש בימי חז"ל ומשמעותו להלכה . אפילו האמירה העוקצנית שלעיל אינה מדוייקת : מסתבר שלעתים אכן חשוב לדעת גם מה לבשו אביי ורבא .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר