"אני אפס"

עמוד:11

" אני אפס" אורן , היום גבר צעיר , נלחם להשתלב כמרכז החברה הישראלית . כילד וכנער הוא נדחה על ידי מערכת החינוך והחברה המקומית ביישוב שבו הוא חי . היחס שאותו חווה גרם לו להפוך בנעוריו לבריון השכונתי , דמות מאיימת בקהילה ובבית 1 הספר אשר השליטה טרור על סביבתו , כפי שתיאר : בבית . ספר י 7 ) 0 י איכשה / שרדתי , אבל כשעברתי לחטיבת הביטים הוכנסתי לכיתת מעבר . אמרן לי : "תשתדל , תצליח , נעביר אןתך לכיתה רגילה . " ניסיתי , השתדלתי , למדתי , לא יצאתי , הגעתי למבחן 7 - ןיבלת > אפס . ניסיתי ש ( ב / ש / ב . אחרי חצי שנה החלטתי שאין טעם להמשיך ולהתאמץ . מאז כל ב / ץר הגעתי לבית ספר , המ / רה ץראה שמ 1 ת , רשמה נ / כח / ת / יצאתי הח / צה . נעשיתי ברדץיסט , הפרעתי בשיע / רים , לא הכנתי עב / ד / ת בית . המ / רה השתגעה , אבל כשרצינ , / ה" נ / ילדים שץטים . לדעתי , המ / רה אשמה . הי / ילדים שהיא חיבבה , / רץ אליהם היא התייחסה . היא הפלתה בין ספרדים לאשכנזים . ישבנ / בצד כמ / טמבלים , עד שהחלטנ / לצאת יחד מהכיתה הח / צה . בית ספר לא מצא את הדרך אל . " למ / רים היה פתר / ן.- לא ה / לך לך , צא מהכיתה , ע / ף מ השיע / ר , שב בח / ץ . זה לא היה פתר / ן . ה" נ / ץב / צה שחיכינ / שי / ציא / א / תנג תמיד י צאמ מהשי ע / רים כשמ / נה-תשעה חבריה . ישבנ / יחד על גג המץלט , כל י 1 ם . דיברנ / על המ / רים , שחלץ מהם היה צריך להר / ג ... התיאור של אורן איננו ייחודי . אמנם בשונה מאורן אינני סבורה שהאשם הוא רק במורים . בית הספר הוא מערכת מורכבת המחייבת אותנו המורים להבין שתחושות של כעס , נתק , פגיעה , חוסר שביעות רצון של תלמידים מתקיימות בצורות שונות בבתי ספר רבים בישראל ואף במקומות שונים ברחבי העולם . הסיפור מדגיש מצב שבו הנתק , חוסר התקשורת וחוסר ההבנה בין חלק מהמורים לתלמידיהם הוא המוטיב המשפיע על דפוסי ההתנהגות של התלמידים , על המוטיבציה ללמוד ועל אקלים הכיתה . מציאות מעין זו גורמת למתח בין הצדדים , לכעס הדדי ובכך מעצימה את הצורך להתנקם ולהתנהג באלימות , כפי שהמשיך ותיאר אורן : כשזלזל / בי המ / רים גם אני זלזלתי בהם , יחס ג / רר יחס . עדיף להסת / בב ברח / ב / ת ( לא להתאמץ . הפכמ לגיבורים של הץריה , חיפשנ / לריב / להציץ לאנשים . התיאור לקוח מהספו : קרניאלי , מ' , ( 2004 ) המורה , שלא תגידי שאנחנו דפוקים , מקומן של מערכת החינוך והקהילה במיסודה של תת תרבות נגד , הוצאת כליל , מכון מופי'ת תל אביב .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר