מבוא

עמוד:10

למדו כמוני בבית ספר "עמלים , " הוגדרו באותה עת על ידי המורים כ"חלשים , " כ"טעוני טיפוח , " תוך הגדרת משפחותיהם כ"פרימיטיביות , " בשונה מאיתנו ילדי היישוב המבוסס . מעשית , הם הופרדו מהכיתות שלנו והועברו לכיתות "מיוחדות , " ורבים מהם אף הועברו לבית ספר לחינוך מיוחד . כך , כילדים , הם נותקו מאיתנו בכיתות הלימוד וגם מבחינה חברתית . באותה עת , כילדים , הפרדה זו נראתה לנו טבעית ומוצדקת בהיותה מוסכמת על צוות המורים , על פרנסי היישוב ועל משרד החינוך . כך גדלנו להכיר בפערים לימודיים , חברתיים וכלכליים , לקבלם בטבעיות ולהתבונן על "החלשים" בהתנשאות . בחלוף שנים , כמורה כאותו בית ספר , פגשתי מציאות דומה לזו שזכרתי בילדותי . ההפרדה בין האוכלוסיות , דורות ההמשך של עולי העלייה ההמונית וילדי הוותיקים שסווגו בשוליים , לבין האוכלוסייה ה '' מבוססת , " נשארה כפי שהייתה בילדותי . מבחינתם הזמן קפא מלכת , מצבם החברתי והלימודי לא השתנה והם נותרו בשוליים . בתחילה קיבלתי את המצב בטבעיות , שהרי זו הייתה המציאות בילדותי , ובדומה , איש לא תמה מדוע מצב זה ממשיך ומתקיים . כמורה מתחילה שיערתי כי קיימת סיבה מוצדקת להוויה מתמשכת זו המוסכמת על כולם - המנהל , המורים , נציגי הרשות המקומית ואפילו התלמידים . סימן השאלה הראשון התעורר אצלי כאשר נפגשתי עם הוריהם של התלמידים הללו , כבני גילי , אלה שלמדו יחד עמי , אך בכיתות נפרדות או אף הורחקו לבית ספר לחינוך מיוחד . חשתי במבוכה ובייאוש שלהם . בעת המפגש הם השפילו את עיניהם וללא אומר זעקו : גורל ילדינו , כגורלנו , נגזר עוד טרט החלו את הלימודים , ובית הספר רק מחזק ומעמיק את הבידוד והתיוג ומשאירם בשוליים , כאילו הם "אפס . " זעקתם האילמת ומבטם המושפל נגעו בי ועוררו אצלי את הרצון ואת הצורך לנסות ולהבין מהן הסיבות לכשל מתמשן זה , ומה בידי ובידי חבריי המורים בבית הספר לעשות כדי לסייע לתלמידים אלה ולחלצם מנחשלותם . זו הייתה נקודת הזמן שהביאה אותי לחפש תשובות לשאלות אלה . כך התחלתי באופן שיטתי , עקבי ומודע לאסוף מידע , להקשיב בתשומת לב לשיחות בחדר המורים , בישיבות ציונים ובמקומות ובזמנים שונים וללמוד על תפיסת העולם לאורך זמן של המורים בבית ספר "עמלים" ביחס לאוכלוסייה זו ( קרניאלי , : 1 , 2 ; 1998 קרניאלי , . ( 2004 כדוגמה למציאות זו בחרתי להציג את סיפורו של אורן , בוגר בית הספר " עמלים , " שלמד בהמשך בבית הספר המקיף ביישוב וסיים את לימודיו בבית ספר מקצועי בחיפה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר