הקדמה: מהות האחריות הציבורית לחינוך

עמוד:12

זה החינוך צריך לטפח בילד כבוד לזכויות האדם ולחירויות אזרחיות ( סעיף ( 1 ) 29 ב ;< כבוד כלפי הוריו , כלפי זהותו התרבותית , כלפי הערכים הלאומיים של הארץ שבה הוא חי וכן כלפי תרבויות השונות משלו ( סעיף 1 ) 29 < ג ;< וכן כבוד לסביבתו הטבעית ( סעיף < 1 ) 29 ה . < החינוך אמור להכשיר את הילד לחיות באורח אחראי בחברה החופשית , ברוח של הבנה , סובלנות , שוויון בין המינים ואחווה בין כל בני האדם ובין מגזרים אתניים , לאומיים ודתיים ( סעיף < 1 ) 29 ד . < הוועדה המפקחת על יישום זכויות האדם בתחום החינוך קבעה ארבע אמות מידה שהמדינות חייבות ליישמן באופן הדרגתי ושיטתי ובמקשה אחת . אמות מידה אלה הן : הבטחת זמינותם ( availability ) של מוסדות החינוך לכל הילדים ; הבטחת נגישותם ( accessibility ) של מוסדות החינוך לתלמידים - הן נגישות פיזית ( מבחינת המרחק מבית הספר ונגישותו לנכים ) והן נגישות כלכלית ( דהיינו , אי התניה של הלימוד בתשלום הוצאות החינוך על ידי ההורים ;( הבטחה שהחינוך יעלה בקנה אחד עם מטרות האמנה , ויינתן על ידי צוותים פדגוגיים ברמה מקצועית גבוהה ובמוסדות חינוך אשר מצוידים היטב ומעניקים סביבה תומכת ;( acceptability ) ושהחינוך ימוקד בילד ויהיה רגיש לנטיותיו , לכשרונותיו , לצרכיו הייחודיים ולמשאלותיו וכן לרקע התרבותי של התלמיד . ( CESCR , 1990 ) ( adaptability ) האמנה מטילה את האחריות העליונה לחינוך על המדינה . אחריות זו אינה ניתנת להפקעה גם כאשר יחידים או גופים פרטיים מקימים ומנהלים מוסדות חינוך ( סעיף . « 2 ) 29 האחריות השלטונית כוללת חובת הבטחה שוטפת של מימון ציבורי הולם לבתי הספר , כדי לאפשר להם למלא את ייעודם הציבורי ללא תלות בגורמים פרטיים לסוגיהם . מימון ציבורי הולם אמור גם לקדם שוויון , בכך שהוא מאפשר לסייע לתלמידים מרקע חברתי מקפח ולפצות יישובים דלי משאבים . ( 1987 ; Kober , 2006 ; Kohn , 2004 Gutmann . ) תמיכת הציבור בחינוך הציבורי מתוך הכרה בתרומתו החיונית לחברה כולה , והסכמתם של האזרחים לממן את החינוך מכספי הקופה הציבורית , נחשבות לביטוי של השתתפות אזרחית בדמוקרטיה ולגילוי של סולידריות ואחריות אזרחית . ( Kober , 2006 ) גילויי השחיקה באחריות הציבורית לחינוך מראשית שנות התשעים של המאה העשרים זכו מהלכים שונים של הפרטה בחינוך בלגיטימציה בארצות רבות . ההסכמים הבין לאומיים בנוגע לסחר בשירותים , ( The General Agreement on Trade in Services — GATS ) אשר נכנסו לתוקף בשנת , 1995 מחילים את כללי השוק החופשי על שורה ארוכה של שירותים ציבוריים , ובכלל זה על החינוך . שירותים אלה נחשבו קודם לכן

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר