מבוא

עמוד:12

פרקוי בן באבוי אלא הד קיצוני ביותר לתופעה זו . ( והנה , גם בדורות אחרונים קבעו לא פעם רושמי דברי הימים , הוגי דעות ורועים רוחניים את דמותה של בבל התלמודית על פי התייחסותם הערכית למסורת התלמודית , אם לשבט ואם לחסד . מגמתיות זו השפיעה על הצגת דמותה של הקהילה הבבלית גם בהרצאתם ההיסטורית . ולא זו אף זו . דומה שתאור קהילת בבל התלמודית נתקפח דווקא בשל העובדה , שקהילה זו הועמדה בצלה של היצירה הספרותית המונומנטאלית שהורישה לעם ישראל , ושתפסה מקום מכריע בקביעת דפוסי אמונה ומשפט יהודיים לדורי דורות . בצדק העירו חוקרים , שתולדות ישראל בבבל נתפסו והוצגו במידה רבה כ"היסטוריה תלמודית , " ובכך נעשה שימוש במונח ספרותי לצורך תיחום והגדרה של תקופה היסטורית . ואולם , אם בספר כמו "דור דור ודורשיר' לא"ה וייס ניתן להצדיק את עצם התופעה , שכן מלכתחילה הציג המחבר את יצירתו כ"דברי הימים לתורה שבעל פה , " הרי שהדברים מוכנים פחות ביצירתו הקלסית של גרץ , שהפרק ה"בבלי" שבה הוא מן התרומות החשובות לחקר תולדות היהודים בעת העתיקה . להוציא כמה דברי רקע לתולדות ארץ בבל וחלוקתה הגאוגראפית , רוב הרצאתו של PA על קהילת בבל אינה אלא דברים הנוגעים לחכמי בבל וליצירתם הרוחנית . אמנם , ישנם דיונים קצרים על יחסי יהודים והשלטון הסאסאני , אבל אלה מיוסדים , רובם ככולם , על אנקדוטות מן התלמוד עצמו , כגון הפגישות הידועות בין שמואל לשבור הראשון , או בין אפרא הורמיז ובנה שבור השני לבין חכמי פומבדיתא במאה הדי . אין למעט , כמובן , בידיעותיו של ; nj בתולדות העולם העתיק , אבל אלה נתייחדו בפרק זמן זה בעיקר לעולם הקלסי , ולענייננו - העולם הרומי הביזנטי . גרץ ראה בבבל יחידה נפרדת לחלוטין , המנותקת במידה רבה מן הזרם העיקרי של העשייה ההיסטורית . על כן , כשבא לתארה הסתפק במידע תלמודי , בתוספת הערות מעטות מספרי הגאונים , כגון , "איגרת רב שרירא גאון " , " סדר תנאים ואמוראים" ר'סדר עולם זוטא . " 3 ראה דברינו בפרק ו , סוף סעיף א . 4 על תופעה זו ראה להלן , במבוא לפרק ב ( סעיף א , ( וכן בפרק ה , סעיף ד , והערות 5 . 69 , 68 ראה : ניוזנר , יהודים ויהדות , עמ' : 177-159 הנ"ל , בבל , ד , עמ' . 436-424 ללימוד סנגוריה על כינויי תקופות ותיווומן , ותקופתנו במיוחד , על פי מושגים מתחום הספרות והתרבות , ראה 6 Bokser , Historyof Judaism - The Next Ten Years , Chico 1981 , p . 32 D . M . Goodblatt , "Towards the Rehabilitation of Talmudic History " , in : B . M . : הופיע לראשונה בווינא , בין השנים תרל"א-תרנ"א . 7 וזאת , חרף גישתו העוינת למציאות הבבלית , היונקת ללא ספק מעמדותיו לגבי המציאות בימיו . וראה , דרך משל , דבריו החריפים על חובשי בית המדרש בבבל , אשר "ממאסם לעבוד עבודה בחרו הבטלנות לשקוט על שמריהם בבית המדרש" ( דור דור ודורשיו , ג , עמי 8 . ( 173 גרץ , היסטוריה , ד , פרק טו , עמ' 247 ואילך ! גרץ שפ"ר , ב , פרק יד , עמ' 340 ואילך . 9 הוא הדין לפרקים הבבליים בספרו של י"א הלוי " , דורות הראשונים , " העוסקים ברובם אך ורק

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר