מבט אנתרופולוגי על השימוש במסורת: תגובה להרצאות של דב מימון, שלמה פישר, צבי זוהר

עמוד:362

באופן כלשהו להגיגים הקודמים . בשלושת המאמרים שסקרתי ובסדנה " סובלנות מתוך מסורות דתיות" בכללותה , נעדר דיון בחייהן הדתיים של נשים . היעדר זה בולט בעיניי דווקא בגלל התפתחויות מן הזמן האחרון , שבהן נשים שחוברתו במוסדות של המסורת האורתודוקסית דורשות ומחוללות שינויים שהן מאמינות שיכולים להתרחש באותה מסורת ובתנאיה שלה , אף על פי שאין הן מכחישות את השפעתה של החברה הרחבה יותר על רעיונותיהן ומטרותיהן . החדשנות בתחום זה היתה משמעותית דיה למשוך את תשומת הלב של אמצעי התקשורת הכלליים בישראל . מגמה זו מרשימה גם משום שבעבר דיונים שהתעוררו סביב נשים הלומדות גמרא , קוראות בתורה וכן הלאה , זוהו עם נימות לא אורתודוקסיות בחיים היהודיים , וזה לא הרתיע נשים אורתודוקסיות להמשיך ולקדם את דרישותיהן בכיוונים אלה . דוגמה ידועה לסוגיות ההקשריות שמדובר בהן היא הקבוצה המתקראת נשות הכותל , הטוענת כי היא מורכבת בעיקר מנשים אורתודוקסיות ; מתנגדיהן מנסים ליצור דה לגיטימציה שלהן על ידי האשמתן בקונסרבטיביות או ברפורמיות , ומשום כך 6 ב"אי ישראליות . " מכאן אנו חוזרים לנושא שצוין קודם לכן , גבולות המסורת וכיצד הם נקבעים , ובזה יתמקדו הערות הסיכום שלי . המקרה של נשות הכותל מזכיר לנו ששאלות כגון מי כלול או אינו כלול בקטגוריה "אורתודוקסי , " או מה כלול או אינו כלול בתחומי המסורת האורתודוקסית , כרוכות בעניינים הנתונים במחלוקת , משא ומתן ושינויים היסטוריים . מכיוון שכך , הניסיון שנעשה בסדנה הזאת לחפש מודלים של התמודדות בתוך המסורת עם קיום יהודי פלורליסטי צריך לפעמים להתעמת עם 7 הדילמה מה נמצא או אינו נמצא "בתוך" המסורת . אם אנו נוקבים בתקדים שקבע ראב"ם בגישתו ובמעשיו בקהיר של ימי הביניים , כדי לתת לעצמנו תחושה שעמדתנו מבוססת על המסורת , מן הראוי שנזכור כי הוא עצמו רצה להגדיר מחדש משהו שבימיו נחשב לחיצוני למסורת היהודית , כדי לתת לו מקום בתוכה . דינמיקה מאותו הסוג עשויה להיות זו הפועלת בעצם התהליך שבסדנה הזאת . ההרצאות שנדונו כאן נובעות כולן מהכרת המקורות הרבניים לפני ולפנים , אולם כולן , במידה זו או אחרת , שואבות גם מרעיונות וממתודולוגיות של מדעי ההיסטוריה והחברה , שהופיעו לראשונה מחוץ להקשרים יהודיים . הדוגמאות והטיעונים שלמדנו עליהם מקבלים כולם כמובן מאליו את הצד ההיסטורי והדינמי של החיים היהודיים , וזוהי נקודת מבט . 6 ראו . 7 . Revolution " , Sociologyof Religion 58 ( 1997 ) , pp . 1-24 Susan Sered , "Women and Religious Change in Israel : Rebellion or מבט השוואתי על שאלה זו ראו . Westport , CT : Greenwood Press , 1991 Gordon ( eds . ) , Women ' s and Men ' s Liberation : Testimonies or Spirit , Leonard Grob , Riffat Hassan and Haim

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר