פלורליזם בין־דתי: אתגרים ופרמטרים לקראת גיבוש תאולוגיה יהודית של דתות העולם

עמוד:346

רלטיביזציה פנימיים ואימוצם בקטגוריות שניתן לכלכל באמצעותן גם את מקומן של דתות אחרות מנקודת המבט היהודית אינם מובנים מאליהם , וודאי שיידחו בידי רבים הנזקקים לאותה שפה פנימית . אך במידה שהאתגר התאולוגי הניצב לפנינו כולל התמודדות עם משקעים פילוסופיים ורעיוניים הנזקקים בצורה רבה למושגי אמת ושקר , זו יכולה להיות אחת התגובות האפשרויות , שבאמצעותן ניתן להגמיש מושגים אלה ולנטרל את המשקע התחרותי שמותיר השימוש במושגי אמת ושקר . הדרך השלישית להתמודדות עם השפה התאולוגית של אמת ושקר היא הקיצונית מכולן , שכן היא מעדיפה לוותר לגמרי על השימוש בשפה דתית זו . ויתור זה יכול להיות חלק מוויתור עקרוני על השפה הפילוסופית כדרך ההולמת לתאר את החיים הדתיים . במידה שהחיים הדתיים הם משהו אחר - למזער , יותר מניסוחה של הבנה פילוסופית דתית נכונה של המציאות - ייתכן שעצם הצגתה של הדת במונחים של אמת מסלף את תכניה . ויתור זה גם יכול לנבוע משיקולים רעיוניים מרחיקי לכת פחות . לעתים תכופות שומעים אנו אמירות שלפיהן אין ליהדות לא תאולוגיה ולא דוגמה . שלמה זלמן שכטר היטיב לנסח עמדה זו בפתגמו : הדוגמה היחידה שיש ליהדות היא שאין לה כל דוגמה . מסורת שבעל פה זו משמו של שכטר מופרכת על ידי דברים שבכתב שבהם הוא עומד על מרכזיותה של הדוגמה ביהדות . 9 כוונתן של אמירות מעין אלה היא שהיהדות אינה מדגישה מסכת נכונה של אמונות כמו דתות אחרות , ובעיקר הנצרות , ובמובן זה היא הרבה יותר אורתופרקסית מאורתודוקסית . הצירוף של הממד הלאומי שביהדות וההדרכה האורתופרקסית שהיא מדריכה את מאמיניה - מה הדרך ילכו בה ומה המעשה אשר יעשון - מקנים לה פרופיל אחר מאשר לדתות שהניסוח הנכון של האמונה הוא אצלן בגדר עיקר . דגש אורתופרקסי זה של היהדות מאפשר לנו להעלות לדיון את עצם הרלבנטיות של מושג האמת מבחינת תפיסתה של היהדות . אף על פי שצורות נכבדות של היהדות ההיסטורית עשו שימוש משמעותי בערך זה , קיימות צורות אחרות , אולי קדומות ומקוריות יותר , שלא נזקקו למושגי אמת מבחינת הגדרתה של היהדות . לפיכך אחת השאלות העקרוניות שתאולוגיה של דתות העולם תצטרך לשקול היא השימוש בשפה דתית פילוסופית לעומת השימוש בשפות דתיות אחרות העומדות לרשותנו . בהקשר זה , אחת האפשרויות היא השיבה לשפה דתית פרה פילוסופית , המצויה ברבדים קדומים יותר של ההגות היהודית . הקושי הנובע מתרגום פילוסופי של ההתגלות על דרך האמת אינו קיים לפי הבנות קדומות של מעמד ההתגלות . התפיסה המקראית של מעמד הר סיני . Jewish Publication Society , 1915 , pp . 147-181 The Dogmas of Judaism ( Studies in Judaism , First Series ) , Philadelphia : . 9

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר