פלורליזם בין־דתי: אתגרים ופרמטרים לקראת גיבוש תאולוגיה יהודית של דתות העולם

עמוד:343

פילוסופית המעצבת את העולם הדתי של שלוש הדתות . המכנה המשותף התרבותי המניע את הדיאלוג בימינו הוא האתגרים המוסריים האוניברסליים שהדתות מתמודדות עמם . המכנה המשותף המניע את ההגות בת זמננו ואת הדיאלוג הבין דתי ממוקד באדם , באנושות ובצרכיה , ולא באמיתות מטפיזיות . הבלטה ערכית זו של מעמד האדם מסיטה במידה מסוימת את תשומת הלב מן השאלות הדתיות הקלסיות , ובכך עושה את המורשת הפילוסופית לרלבנטית פחות כבסיס למפגש בין הדתות . זאת ועוד , הדגש על האנושות וצרכיה מרחיב את מעגל ההתייחסות מעבר לטווח המפגש הפילוסופי הדתי בין היהדות , הנצרות והאסלאם . הבנת מושגים דתיים במושגי אמת מחדירה לשיח הדתי אקסקלוסיביות המעוגנת בהבנה פילוסופית של אמת ושקר . ההתייחסות לדתות אחרות במושגים אלה מהווה שינוי בהשוואה לדרכי החשיבה המאפיינות תקופות קודמות . הבנת התכנים הדתיים באמצעות כלים פילוסופיים תביא בהכרח להדגשת האמת כמושג פילוסופי , כתוכן ההתגלות . על פי תפיסה כזאת , האמת יכולה להיתפס כערך העליון בתמונת העולם הדתית . המכלול הדתי כולו ייתפס כאמת , וכן פרטיו . ממילא , האמת תימצא בידנו , בעוד השקר הוא נחלת אחרים . תאולוגיה של דתות העולם חייבת לנקוט עמדה כלשהי ביחס לטענות האמת והשקר שבאמצעותן נתפסת הדת שלי בהשוואה לדתו של הזולת . דומה כי באופן עקרוני ייתכנו שלוש התייחסויות לסוגיה זו : ( א ) שמירה עקרונית על תפיסת הדת כאמת בהקשר התאולוגי , תוך התעלמות בפועל משאלות אמת ושקר בהקשרו של השיח הבין דתי המעשי ; ( ב ) שימור תפיסת האמת , תוך כדי עידונה יו ( ג ) עזיבה של תפיסת הדת כאמת והעדפה של תפיסות דתיות חלופיות . נבחן בקצרה כל אחת משלוש האפשרויות האלה . האפשרות הראשונה היא המשמשת רבים העוסקים בשיח הבץ דתי , מתוך הדגשת שיתוף הפעולה המעשי . הצורך בשיתוף פעולה כזה מוביל להתעלמות משאלות האמת והשקר העקרוניות המבחינות בין הדתות . ממילא , הללו נתפסות בעניינם האישי של המאמינים , ובמידה רבה כמחוץ לתחום המפגש הביךדתי , הממוקד בשיתוף פעולה מעשי . ההחלטה להתעלם במסגרת נתונה מן השאלות המטפיזיות הגדולות המבחינות בין הדתות היא עצמה שינוי פרדיגמה , בהשוואה למה שהיה מקובל מאות בשנים . אפשרות זו מעמידה לפנינו פלורליזם דה פקטו , תוך שימור עמדות אבסולוטיסטיות ברמת התפיסה התאולוגית . משמעות שינוי פרדיגמה זה היא כי את מקום האמת כערך עליון בתפיסה הדתית ממלאים עתה ערכים אחרים - שלום , מעמד האדם , ערך הבריאה וכיוצא בזה . גם אם באופן רשמי אין כאן ויתור על טענות האמת של הדת המסוימת , יש נכונות מעשית לייחס חשיבות פחותה לשאלות האמת של הדת ממה שהיה מקובל בתקופות אחרות . הנכונות לייחס לשאלות המטפיזיות מעמד מרכזי פחות והעדפתם של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר