מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:329

מופת , והוא מצפה ליחס דומה כלפיהם מצד שומעיו וקוראיו . עובדה זאת מעלה שאלה רבת עניין באשר למציאות הדתית והתרבותית של הקהילה הספרדית בירושלים ובאימפריה העות'מאנית , בשליש הראשון של המאה ה : 19 מה היו בקרבה היסודות התרבותיים והדתיים שאפשרו לסיפור כזה להיחשב לסיפור מופת , ומה מקורם והשתלשלותם ? לפי שעה עליי להשאיר שאלה זו ב"צריך עיון . " 76 . 76 בהקשר זה אציין כי שני חוקרים חשובים בתחום העירו במסרים שהעבירו אליי בדואר אלקטרוני , שלדעתם אין להוציא מכלל אפשרות את ההיסטוריות של מערכת היחסים העולה מן הסיפור שניתחנו . כך כתב יצחק ויסמן : "עיסוק במדעים 'לא דתיים' לא היה שכיח בדמשק הטרום מודרנית , ואין זה סביר שיחסים קרובים עם לא מוסלמים יאוזכרו במילונים הביוגרפיים של העיר . עם כל זאת , אי אפשר לקבוע שלא היו קיימים . " וכך כתב מאיר בר אשר : "תהיתי כמוך על השאלה האמנם לפנינו סיפור היסטורי או שמא כתיבה סטריאוטיפית שקשה להוכיח את היסטוריותה , אך ככל שהתבוננתי בדברים [ ... ] אני נוטה לראותם כאותנטיים וכמשקפים מערכת יחסים ייחודית שאכן התקיימה [ ... ] בשלהי המאה ה . " 18 אני מודה מקרב לב לשני חוקרים אלה ששיתפו אותי במחשבותיהם על עניין זה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר