מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:314

תשתה יין . ואחר הסעודה , התקן עצמך לבית הטבילה . והלבש אותך מחלצות . ובשני ימים אלו שאתה מתענה , צריך שתטבול בקר וערב . ופשפש במעשיך , כי אדם אין צדיק בארץ וכר . ' ויהי כאשר שמע הרב דברי השי"ך נתלהב לבו . ויאמר לו : כן אעשה כאשר דברת . ויאמר לו : לך לשלום . אינה תענית" ( שלחן עררך , אורח חיים , תקסב , על פי דברי שמואל במסכת תענית יב ע"א . 31 . ( כנראה על פי דברי הברייתא ביומא יח , א המתייחסת לכוהן הגדול לפני יום הכיפורים : "אלעזר בן פנחס אומר משום רבי יהודב בן בתירא : אין מאכילים אותו ... כל דברים המביאים לידי טומאה , " ובכלל דברים אלו יין ובשר . . 32 המונח "בית הטבילה" משמעו מקום שנמצא בו מקווה טוהרה . אולם בעבור המצוי בספרות התלמודית , המונח מאזכר את מקווה הטוהרה שעל הר הבית , ובפרט את טקס ההיטהרות של הכוהן הגדול באותו מקווה , לקראת עבודת הקודש שלו ביום הכיפורים . ראו למשל משנה , תמיד א א ; יומא ג ב ; בבלי , יומא כט ע"א . . 33 "והלבש אותך מחלצות" - צירוף מילים המצוי פעם אחת במקרא , בזכריה ג . 4 שם מתאר הנביא את לבישת הבגדים הללו על ידי יהושע הכוהן הגדול , בשעה שהוא מתכונן לקראת קבלת תפקידו הראוי במקדש השני המוקם לאחר החורבן והגלות . לפרשנות מיסטית לפרשה מקראית זו ראו מאמרו של רבי אלעזר בזוהר , חלק ג , ריד ע"א : "רבי אלעזר פתח ואמר 'ויראני את יהושע הכהן הגדול עומד לפני מלאך יי' וגו . " ת"ח [ תא חזי ] ווי לאינון בני נשא דלא מסתכלאן ביקרא דמאריהון וכל יומא ויומא כרוזא קארי עלייהו ולא משגיחין [ בא וראה , אוי לאותם בני אדם שאינם מסתכלים ביקר אדונם , וכל יום ויום כרוז קורא אליהם ואינם משגיחים ... [ ' ויאמר אליו ראה העברתי מעליך עונך והלבש אותך מחלצות' - אלבישיניה לבושין אחרנין מתתקנן דבהו אסתכל ב"נ [ בר נש ] בזיו יקרא דמאריה [ הלבישו לבושים אחרים מתוקנים , שבהם מסתכל בן אדם בזיו יקר אדונו . " [ . 34 "פשפש במעשיך" - הרהר במעשים שעשית כדי לברר במה חטאת . פעולה זו היא שלב בהליך של תשובה . כדברי רמ"א על שלחן ערוך , אורח חיים , סימן תרג , א : " ויש לכל אדם לחפש ולפשפש במעשיו ולשוב מהם בעשרת ימי תשובה . " . 35 "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" ( קהלת ז . ( 20 כלומר , אין אדם אשר לא חטא , ולכן על כל אחד להניח כי עשה מעשה כלשהו שבגינו עליו לשוב בתשובה . . 36 פרפרזה על מענה המלאכים לאברהם , שהזמינם להתארח אצלו : "כן תעשה כאשר דברת" ( בראשית יח . ( 5 . 37 כברכת יתרו למשה ( שמות ד . ( 18 וכאן מתגלה עוד מידת התאמתו של השיח' לאידאל התורני הרבני , שהרי התנהגותו הולמת את עצת התלמוד במסכת ברכות ( סד ע"א : ( "אמר רבי אבין הלוי הנפטר מחברו אל יאמר לו לך בשלום אלא לך

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר