סובייקטיביזם הלכתי ופלורליות רעיונית כבסיס לסובלנות

עמוד:280

למותר לציין שעל אף האמור לעיל , אין ההלכה שוות נפש לבחירתו של האדם , שהרי היא מציינת בפירוש מה ראוי לעשות וממה ראוי להימנע . עמדתה הערכית ממליצה לפרט לבחור בראוי ולהימנע מן הבלתי ראוי , אך אין בהמלצתה החד משמעית משום הגבלה כלשהי על חופש הבחירה של האדם ו רשות לכל אדם נתונה : אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק - הרשות בידו ; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע - הרשות בידו . הוא שכתוב בתורה ( בראשית ג , 7 or " הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע '' כלומר : הן מין 6 זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו בזה העניין : שיהא הוא מעצמו , בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ , ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע ( רמב"ם , הלכות תשובה ה , א . ( הבחירה החופשית היא הקובעת בסופו של דבר את היחס הסופי בין הפרט למצווה , שכן תוצאתה היא קיומה או ההימנעות מקיומה של המצווה - תוצאה שבשל מקורה ( החלטה ריבונית של האדם ) תעמוד לזכותו או לחובתו של היחיד בהתאם לבחירתו . יוצא מזה שמעמד היחיד בהלכה נקבע בסופו של דבר על ידי הפרט ביחס לעצמו ועל ידו בלבד . לסיכום הצגת הפרדיגמה של הסובייקטיביזם ההלכתי יש לחזור ולומר שההשקפה הרווחת , הרואה בהלכה חובה כללית , אחידה , לכל ישראל נובעת מתפיסה שטחית שאינה משקפת את העקרונות שההלכה בנויה עליהם . ראינו שחלות החיוב ההלכתי , ויותר ממנה המציאות הפרטית , הופכות את חיי האדם לשורת אתגרים אישיים בלתי פוסקים , שמולם הוא אמור להפעיל את שיקוליו ולפעול או להימנע מפעולה מתוך בחירה חופשית . מנקודת מבט הלכתית "טהורה" ( עד כמה שהדבר ניתן , ( מעמדו של היחיד עומד במרכז , ואל מרכז זה יש לייחס את שאר כל סוגי הזיקות : זולת , רע , בן / בת זוג , בני משפחה , בני עיר , כלל ישראל וכלל האנושות . מעמד היחיד בהלכה עומד בפני עצמו , אם כי כל הזיקות האלה משמעותיות ביותר לגבי כל אדם . זיקות אלה יכולות להיות בעלות השפעה על מעמדו בהקשרים של מציאות פרטית בזמנים נתונים . קיים מתח בין הזיקות המשייכות את הפרט למשהו חיצוני לו לבין . 6 הרמב"ם מאמץ את פירושו של אונקלוס בתרגומו לפסוק בבראשית שם : "הא אדם הוה יחידיה בעלמא מניה למידע טב וביש . " את המילים "כאחד ממנו" פירש אונקלוס לא "כאחד מאתנו , " כלומר שהאדם היה כאלוהים יודע טוב ורע ( זוהי ההבנה הרווחת ) אלא "כאחד" - יחיד ומיוחד בעולם "ממנו לדעת טוב ורע " - מעצמו הוא בעל התכונה לדעת טוב ורע תה ייחודו . הוא כמובן יכול לבחור בטוב , וכך גם התורה מצפה ממנו : "והיה פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל וחי לעולם . " אם יבחר לשלוח ידו ל"עץ החיים , " כלומר לבחור בטוב , יזכה בכך בחיי עולם . וראו שמונה פרקים לרמב"ם , פרק ח .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר