לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:258

בהקדמה שהקדים לפירושו הידוע לתורה , העמק דבר , בחר הנצי"ב להסביר את אופי מפעלו באמצעות אנלוגיה מפתיעה לחקירה המדעית . וכך לשונו ברישא של סעיף ה' של חיבור המבוא "קדמת העמק : " ונקל להבין , כי כמו שאי אפשר לחכם בסתרי הטבע להתברך בלבבו כי עמד על כל סתרי הטבע [ ... ] ולא עוד , אלא אפילו מה שהעלה בחקירתו , אם אין לו בחינה ברורה כי כך הוא , יכול להיות שיבוא רעהו או בדור שאחריו וחקרו באופן אחר ויסתור בנין קודמו , כך אי אפשר להתברך לחוקר בטבע התורה ולעמוד על כל השינויים והנדרש שום לב ולומר כי עמד על כולן , וגם מה שביאר אין הוכחה שכיון לאמיתה של תורה . ומכל מקום עלינו לעשות מה שבידינו [ ההדגשה שלי . [ איש המדע נתון דרך קבע לשני ספקות יסודיים וטורדים . ראשית , לעולם אין ביכולתו לדעת שהשלים את המלאכה . תמיד יהיה אפשר לשאול שאלה חדשה על התשובה שניתנה לשאלה הקודמת . בלא יכולת לקבוע אם הסבר מדעי זה או אחר הוא ההסבר הסופי והשלם , שומה על איש המדע להוסיף ולשאול "למה" על כל דבר ודבר היוצא מתחת ידיו , כתינוק של בית רבן שסקרנותו הילדותית אינה יודעת שובע . ולא רק שאין חוקר הטבע יכול לעולם "להתברך בלבו" שגילוייו מיצו את אשר ניתן לגלות בתחום מחקר נתון , אלא שלעולם אין לו , לדעת הנצי"ב , ערובה לכך שמה שעלה בידיו הוא האמת , וכי לא יבוא יום והישגיו יופרכו בידי אחרים . משתמע מדברי הנצי"ב כי במה שקשור לחקירת הטבע , אין לאמת סימן . ומכאן המסקנה הבלתי נמנעת כי כל שנשאר לחוקרי הטבע לעשות הוא לבחון בחינה נמרצת את דברי קודמיהם ועמיתיהם , לעשות כמיטב יכולתם לסותרם , ולהציע תחתם תיאורים והסברים הנדמים בעייתיים פחות . קשה לדעת מנין שאב ראש ישיבה בוולוז'ין תובנה זו על המדע בראשית השליש השלישי של המאה ה . 19 הרעיון לראות במדע מפעל ביאורי משגשג , היכול להתברך בהישגים של ממש למרות אי יכולתו העקרונית להתנאות בידיעת האמת , יוצע ברצינות על ידי פילוסופים רק כשבעים שנה מאוחר יותר . אולם . 35 על השוואת האנלוגיה של הנצי"ב בין פרשנות המקרא לחקירה המדעית למקכילותיה בהגות הנוצרית של ראשית העת החדשה ותקופת הנאורות המוקדמת ראה במאמרי "" משבר המדע והאמונה באירופה המודרנית , ופולמוס הדתיות במסורת היהודית , " בתוך משה הלברטל , אבי שגיא ודוד קורצוויל ( עור , ( על האמונה : עיונים במושג האמונה ובתולדותיה במ 0 ורת היהודית , ירושלים : כתר , 2005 עמ' . 695-693 , 533-512 . 36 ככל הידוע נכתבו דבריו אלה של הנצי"ב בשנות השישים של המאה ה . 19 קרל פופר פרסם ניתוח שיטתי ראשון של המדע ברוח זו רק ב . 1934- על פילוסופיית המדע של פופר והרקע הפילוסופי והמדעי לגיבושה ראו . Interwar Vienna , Cambridge : Cambridge University Press , 2000 Karl Popper : The Formative Years , 1902-1945 : Politics and Philosophy in Malachi Haim Hacohen ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר