לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:248

בנפשכם שהפונה לא היה אדם פרטי כי אם שר בממשלת ישראל ( שר התיירות , שר האוצר , שר הדתות או שר החינוך . ( יש הבדל מהותי בין מי שקיבל על עצמו לחיות במסגרת רב תרבותית לבין מי שקיבל על עצמו את האחריות לנהלה . שכן , בניגוד לראשון אין האחרון יכול להסתפק בהעלמת עין סבילה כלפי מי שאורח חייהם אינו מקובל עליו . במדינת ישראל פועלות תנועות נוער חילוניות לא מעטות הזוכות לסיועו של משרד החינוך . חלק גדול של פעילותן מחוץ לעיר מתבצע בשבתות ובחגי ישראל וגורר חילול שבת לרוב . הן מגדילות לעשות בסופי שבוע שיש בהם "גשר" של שבת ומועד . חביבות עליהן במיוחד השנים שקיים בהן רצף של ראש השנה ושבת , שהן מנצלות אותו עד תום למחנות , לטיולים ולמסעות בחיק הטבע . כשר הממונה על גופים אלה , תפקידו של שר החינוך והתרבות הוא לדאוג לכך שתוכניותיהן יעלו יפה , אפילו שהן כצנינים בעיניו . עליו ללמוד ולאשר את הפעילויות , לממן אותן , ולסייע לבצען על הצד הטוב ביותר . אין זה לגמרי מוגזם לומר שעל השר הממונה ללמוד את לקחי השנים הקודמות כדי להבטיח שחילול השבת דהשתא ייעשה על ידן יעיל ואפקטיבי יותר ! וכך ביחס לממשלה כולה . שלא כמו חברי הקהילות הנתינות ומנהיגיהן , היוצאים ידי חובתם באזרחיה הנאמנים של דמוקרטיה רב תרבותית , בגלותם יחס סובלני מנומס וסביל לגמרי כלפי מי שמנהלים את חייהם בחטא בהיתר השלטונות , שומה על " גבאי" מסגרת העל הרב קהילתית לפעול באופן אקטיבי להבטחת הביטחון , הרווחה והשגשוג של כל הקהילות , ובכללן כאלה הנחשבות בעיניהם למנהלות חיי חטא וסטייה , כדי להבטיח להן את המרחב החוקי והתרבותי הדרוש להן לצורך ניהול חייהן כפי שהן רואות לנכון . אם , כפסיקת הרב בקשי דורון , יש בנצרות משום עבודה זרה , הרי שאין ההלכה , כפי שהיא נתפסת כיום על ידי האורתודוקסיה הישראלית כולה , מאפשרת לחברי הממשלה הנאמנים לה למלא את תפקידם כלפי הקהילות הנוצריות החיות כאן . ואותו הדין ביחס לכל צורת התנהגות המהווה סטייה משמעותית מהנורמה ההלכתית . ההלכה כמות שהיא ערוכה היטב בכל הנוגע לסובלנות כלפי האחר , אך אין היא ערוכה כלל כדי לשלוט בו באופן שמושג השלטון התגבש ונתפס עתה בחבר המדינות המערביות , שישראל מבקשת להימנות עמן . זהו לטעמי האתגר המרכזי שחידוש הריבונות היהודית מציב לעולמה של תורה . פתרונות אפשריים הבעיה מתגלה במלוא חריפותה כאשר בוחנים את פתרונותיה האפשריים . בהנחה שאין פגם בהנחותיי , דהיינו שביחס להפרות משמעותיות של נורמות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר