לשלוט באחר: האתגר ההלכתי של חידוש הריבונות היהודית

עמוד:246

בעיית הריבונות 19 אפתח בדוגמה פשוטה שדנתי בה בקיצור במקום אחר . בכרך יד של תחרמץ , שהוא כידוע הבמה הציונית הדתית המרכזית לבירור שאלות הלכתיות , פרסם הרב אליהו בקשי דורון תשובה ל"יהודי יקר מבניה ובוניה של ארץ ישראל" 20 העוסק בתיירות . השאלה היתה אם כיהודי שומר תורה ומצוות מותר לו להפעיל חברה המעודדת "תיירות מוסלמית דתית לארץ , לאור הציפייה שהמוני מוסלמים דתיים יבואו בעקבות הסכמי השלום לבקר במקומות הקדושים להם בישראל . " את הדילמה של שואלו מתאר הרב כך : לתיירות זו לא רק היבט כלכלי וסיוע רב לרווחת המדינה , אלא גם תועלת בהסרת האיבה מיוצאי ערב , שמנועים היו עד כה מלבקר במקומות המקודשים להם ... גם אם יש מקום להביא בחשבון בעניין זה את הגורם של "דרכי שלום , " עדיין הוא שואל , כיהודי שומר תורה ומצוות , האם מותר לו לקחת חלק בעידוד תיירות זו ובהפעלתה , שכן בין השאר ברור שיעד ביקורים עיקרי יהיה הר הבית ומקום המקדש , והרי יש 21 הגבלות הלכתיות בכניסה לשם . החלק העיקרי של תשובת הרב מכוונת לשאלה שאכן נשאל בדבר עידוד והושטת סיוע לצליינים מוסלמים המבקשים לעלות להר הבית . פסיקתו היא 22 חד משמעית , אך בשל אופייה הפוליטי המובהק היא נוגעת פחות לענייננו . מעניין יותר סופו של המאמר , שם מנדב הרב פסק הלכה בדבר שלא נשאל עליו כלל . "יש מקום להתייחסות הלכתית נוספת , " נוסף על שאלת התיירות המוסלמית הדתית , "שכן , " הוא קובע : . 19 ראו מנחם פיש , "ליבוביץ , בית שמאי , וגבולות ביקורת ההלכה : מבוא להלכות מדינה , " בתוך נחם אילן ( עורך , ( עי ; טובה : דוישירו ופולמוס בתרבות ישראל , ספר יובל למלאת עי"ן שנים לטובה אילן , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , תשנ"ט , עמ' . 625-623 המאמר הנוכחי הוא השלב הבא בדיון שהחילותי בו שם . . 20 הרב אליהו בקשי דורון , "עידוד של תיירות דתית של מוסלמים בארץ , " תחומיך יד ( תשנ"ד , ( עמ' . 19-11 . 21 שם , עמ' . 11 . 22 וכך לשונו : "אם אנו מעוררים תיירות של מוסלמים הדבקים באמונתם אל הר הבית , לא רק שאנו פוגעים במורא המקדש , אלא אנו מפגינים בכך חוסר מורא של ארץ ישראל כולה . אין בכך רק פגיעה בקדושתה של הארץ , אלא במבט מרחיק לכת יותר ובראיית הנולד , יש לחשוש שבכך אנו במו ידינו מסכנים את קיומנו בארצנו . מאות מיליוני מוסלמים מאמינים עלולים בכך להתקשר יותר אל מקום המקדש ולהידבק בו , ובעקבות זאת לדרוש את המקום המקודש ביותר לעצמם ח"ו , וגם את הארץ כולה" ( שם , עמ' . ( 18 אשאיר לקורא הנבון לשפוט את טיב ההנחות של הערכת מצב זו של הרב הראשי ואת התבונה הפוליטית של מסקנותיו ( ושל עצם הרצאתן , ( החורגים כאמור מתחום ההלכה הטהורה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר