מסורת פוגשת במודרנה: על חירות והלכה

עמוד:217

הדתית הראויה ליהודים כיום היא גישה המקיימת את המצווה ללכת בדרכי ה' 34 ( דברים כו , ( 17 חיקוי אותה מידה של האל : זו השומרת על כבודו וחירותו של כל אדם , מכוונת את דמותו הרוחנית אך בה בעת מביאה אותו לסיני כדי שיוכל לקבל את התורה מרצונו החופשי . אמנם נכון הדבר שהמשגת צלם אלוקים , המעלה על נס חופש , סובלנות ומגוון אנושי כאידאלים דתיים , יוצרת נתק ממושגי העבר . לפנים , ניסיונות ללחוץ לכיוון הקפדה דתית ואחידות קהילתית כאחד היו ערכים נורמטיביים בחיים היהודיים . ובכל זאת , שינוי המשגתי זה אינו צריך להיתפס ברוח שלילית . אפשר להבין את התפתחותם של אידאלים מוסריים אותנטיים כחלק מתוכניתו של הקב"ה להיסטוריה היהודית וכפריחה של ערכי התורה האולטימטיביים . כעם עברנו מקורבנות לתפילה , מפוליגמיה למונוגמיה , וממלוכה לדמוקרטיה כחלק מן ההתפתחות החיובית של ערכי היהדות . שלא כמו הפילוסופים המערביים , תומכי החירות החיובית , שעברו בחזונם הפוליטי מחופש לכפייה , הדינמיקה של המחשבה היהודית חייבת לנוע מכפייה לחופש . האידאל התלמודי , הבא לידי ביטוי דרמטי במסכת שבת פח ע"א שהבאתי בפתיחת מאמר זה , מצביע על יחס לוגי הכרחי ופותר את פרדוקס החופש / החובה שרדף זמן רב את הוגי הפוליטיקה והמוסר : תקפותה של חובה משפטית צומחת מקבלה מרצון , ולא להפך . רק בעקבות קבלה מרצון מקדמית של התורה מתקבל על הדעת ההיגיון שבמצוות ובמערכת האחריות ההלכתית . כפי שמעיד הקטע התלמודי בשבת פח ע"א , מעבר מהבנה מבוססת סמכות של שמירת המצוות לקבלה מרצון של המצוות הוא גם התפתחות לכיוון קבלה מלאה יותר של העם היהודי את התורה , ועדות אפקטיבית לאלוקים . מכוחו של "צלם אלוקים" עולה עולם חדש הממתין לנו - עולם בעל אופקים רחבים ואתגרים מלהיבים המזינים תקווה לעתיד המתקרב יותר לחלום המשיחי שלנו . זוהי חברה שבה העם היהודי מבטא את צלם אלוקים במלואו , מקיים עדות למתת החופש , ומכיר בתורה מתוך הרוח האנושית הנאצלת ביותר המשקפת את האל . כגיגית" ( בבלי , שבת פח ע"א , ( שרש"י מצטט אותה בפירושו לשמות יט , 17 אין כל השלכה כשלעצמה על הקבלה הראשונית של המצוות וגם אין לה כל משמעות הלכתית יורידית . ואכן ההנחה המקדמית של הדיון התלמודי היא שאילו נכפתה קבלת התורה , לא היה לה תוקף כמחייבת . טיבה הוולונטרי של הברית בסיני הוא גם מוטיב מרכזי במאמרו של הרב סולובייצ'יק "קול דודי דופק , " שם היא מכונה " ברית ייעוד" ומונגדת לברית הלא וולונטרית , "ברית גורל , " שנכפתה על היהודים בעת יציאת מצרים . ראו יוסף דב סולובייצ'יק , "קול דודי דופק , " בסוד ; 7 י / 7 יד 7 ל / י ; 7 / 7 מבחר כתבים עבר"ם , בעריכת פינחס הכהן פלאי , ירושלים : אורות , תשל"ו , עמ' . 400-331 . 34 ראו גם בבלי , סוטה יד ע"א ; רמב"ם , הלכות דעות א , . 35 ran ראו רבינוביץ ( לעיל הערה . ( 31

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר