סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:190

אירופי , מתאפיינת בהשכלה גבוהה , במקצועות בעלי מעמד גבוה וברמת הכנסה גבוהה . השנייה היא ימנית , דתית ומסורתית . היא מורכבת מקואליציה רחבה : מזרחים ממעמד הביניים והמעמד הנמוך , שרבים מהם מסורתיים בגישתם הדתית , חרדים אשכנזים וספרדים , ימנים חילונים ממורשת חירות וגח"ל , ודתיים לאומיים , אשכנזים וספרדים , בעלי עמדות חברתיות כלכליות מגוונות . שלוחות שורשיו של העימות הזה נעוצות בסופו של דבר בדפוס החילון שאפיין את יהודי מזרח אירופה ובהסתעפותו הארץ ישראלית . המודל הקתולי של החילון , כפי שהראה מרטין , שורשיו מעוגנים בטיבה המונופוליסטי , ההיררכי של הכנסייה הרומית קתולית ובקשר ההיסטורי שבינה לבין המשטרים האוטוקרטיים של הממלכות והאימפריות הקתוליות . הייתי מציע בזהירות שביהדות מילאה החברה ה"מוניסטית" המובנית אידאולוגית , או החברה של " הסולידריות המכנית" שהכרית מכוננת , תפקיד פונקציונלי הזהה לזה של הכנסייה הקתולית . העובדה שהחברה היהודית ההלכתית המסורתית אינה מאפשרת פלורליזם קונספטואלי ומגיבה בחוקים מדכאים לייצוגים של חלופות ערכיות , משמעה שניסיונות לשינוי או לפלורליזם צריכים ללבוש צורה של עימות , של יריבות . בניתוחו המפורסם של דורקהיים , הסולידריות המכנית היא ללא ספק ביטוי של מידה נמוכה של דיפרנציאציה חברתית . מכל מקום , אני טוען שהחזון האידאולוגי של עם קדושים , שהוא לב לבה של הברית , מבטא למעשה דבקות 30 אחידה במערכת אחת ויחידה של ערכים , נורמות וסיגניפיקציה . התנאים והארגון הכלכליים , החברתיים והפוליטיים של החברה היהודית הטרום מודרנית הפכו את הדרך הזאת למודל אפשרי של צורת הארגון של החברה . 28 שם , עמ' . 30 Durkheim , The Division of Labor in Society . 29 . 55-1 עם ישראל העתיק היה כמובן "ציביליזציית ציר , " לכן הוא התאפיין באליטות אינטלקטואליות או רוחניות שהקריטריונים שלהן לחברות היו פתוחים ולא ייחוסיים ועשו שימוש בבידול בין מרכז לפריפריה ובין "מסורת גדולה" ל"מסורות קטנות . " משמעותו של "השבר הצירי" בעם ישראל היתה שאידאל החברה המוניסטית נהפך לאידאולוגיה ולאמצעי גאולה . כפי שהראה אייזנשטדט , הדינמיקה של עם ישראל העתיק כציביליזציית ציר היתה כרוכה בריבוי חזונות דתיים מוחשיים , אולם כל אחד מבעלי אותם חזונות נפרדים חזה חברה מוניסטית המשקפת אך ורק את החזון הפרטיקולרי שלו . ראו ש"נ אייזנשטדט , "עידן הציר , " בתוך ירמיהו יובל ופול מנדס פלור ( עורכים , ( כין עיון ומעשר :, מחקרים לכבור נתן רוטנשטרייך במלאות לו שבעים שנה , ירושלים : מאגנס תשמ"ד . ראו . Michael Bullock , New Haven : Yale University Press , 1965 Jaspers , The Origin and Goal of History , trans . from the German by Karl

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר