על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:132

לא נחסכת מאתנו כאן ידיעה שאולי תגרום לנו כאב . כל איש ואישה יכולים למצוא בכתבי הקודש כמעט כל פסוק שהם מחפשים לצורכיהם , אם הם משתדלים להיפתח אליהם . זו היתה יכולה להיות אמירה מרגיעה . כל אדם מוצא שם את הדבר המבוקש , הנכסף , החסר , האבוד . אולם החלק המטריד מגיע מיד : כך גם יוכל כל אדם , מכל מקום , כך זה נראה לנו , למצוא אסמכתה לכל מעשה כמעט . אין לנו אפשרות של ממש למנוע זאת . איננו יכולים להגן על דבר אלוהים משימוש לרעה בו . אלוהים עצמו בחר בעמדה זו של "אי ביטחוך . גם אנו יכולים אפוא רק לשאת אותה , לקיים אותה - לקיים אותה בהחלט בסובלנות , בהחלט גם מתוך עימות . עיקרון מנחה אחד מעל לכול אולי התברר לנו : אנו יכולים לשאול את עצמנו בכל שעה אם אנו מוצאים שם רק את מה שביקשנו . וזה אפוא סימן רע לאינטראקציה בינינו לבין כתבי הקודש . משום שדבר אלוהים איננו פשוט " נמצא כפי שביקשוהו . " מעל לכול הוא מאפשר לנו למצוא את הדבר שלא ביקשנו . לכן חייבים לדייק יותר : רב קוליות אין משמעה בהכרח פיחות בערכו של פסוק אחד לעומת פסוק אחר אשר אנו מעדיפים מסיבה זו או אחרת . תחת זאת , כיום אנו יכולים גם לשקף את הפסוקים הרבים השונים , כלומר גם רגעים שונים , כדי להעיד על הרב קוליות של הדבר האחד , כלומר , במסגרת הנצרות מותר גם להקנות יחסיות לעמדתו של הפרט היחיד הנוצרי לאור הצורך בפלורליות שניתן למצוא רק במסגרת הקהילה . את האמת האלוהית לא יכול לזהות או לאשר נוצרי אחד , היא זקוקה לקהילה של מאמינים , ובמידה לא מעטה משום שהיא רוצה שיחפשו אותה שם . לכל זה יכולה להיות רק משמעות אחת : העדות שהופקדה בידינו מצריכה בראש ובראשונה סבלנות אלוהית ואחר כך סובלנות אנושית , משום שהיא זקוקה לריבוי של עדים ועל כן גם לאי יכולתם להתמזג לאחד . התרגלנו הרבה יותר מדי לדעת תמיד מראש את ההיסטוריה ואת תוצאותיה . איזו טעות ! הבימאי אלכסנדר קלוגה ( Kluge ) ראיין באחד מסרטיו זמר מבית האופרה של פרנקפורט ושאל אותו : "מדוע לזמר ס' יש זיק תקווה בפניו במערכה הראשונה , שהרי אחרי 84 הופעות הוא יודע בוודאי את הסוף הנורא במערכה החמישית , " ? וזמר האופרה השיב : "אבל הוא לא יודע את זה במערכה הראשונה . " כיצד נוכל אפוא לגשת אל הטקסטים שלנו אם אנו יודעים תמיד מראש מה עומד לקרות : אם איננו צופים בתקופה שבה התגלה ישו , אלא כבר יודעים שיהיו חג מולד וחג פסחא , כן , כשאנו יודעים כבר בעצם תמיד על "נס" הקימה לתחייה של ישו ? ושוב : מכיוון שאנו תמיד כבר יודעים על התחייה , רגע . 28 הסרט Die Macht der Gef uhle משנת 1983 בהשתתפות ברברה אואר , ( Auer ) הנלורה הוגר ( Hoger ) ואחרים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר