השאלה הבוסנית

עמוד:102

עולם זה אינו מוטרד ממלאות יצירתו של האדם או ממסוגלותו לשלמות . הכוח המוביל אותו מפגין את עצמו ומבין את עצמו בהתעלות מעבר לגבולות האינדיבידואליות , באמצעות ליברליזם המגולם בדמות המדינה , השוק , התרבות וכיוצא בהם . המקורות העל פרטניים והלא פרטניים של אחדות זו נשכחים ומוכחשים . האיחוד נכפה על העולם על סמך כוחה של הנהגה מעין זו . קבלתו ודחייתו כאחד אינן שאלה של מקום או של זמן . את שיקופיהם יש לחפש בעצמי האנושי - העצמי המסית לרעה , העצמי המתלונן או העצמי השליו . 27 26 אמנם העצמי של האדם המודרני ארוז ברובו בעניינים כלכליים , אך התיאוריה הכלכלית העכשווית עדיין אין בכוחה בדרך כלל להסביר את ההתנהגות האנושית כולה . זה מה שאמר אדם סמית בציינו שהחיים הכלכליים מושרשים עמוק בחיים החברתיים , ואין אפשרות לנתקם מן המנהגים , מן ההרגלים ומן ההתנהגות החברתית שבמסגרתה הם פועלים . לפיכך אי אפשר להפריד ביניהם לבין התרבות . את החיים והתרבות הכלכליים ניתן לתאר כשני תהליכים נוגדים הפועלים בו בזמן במציאות אחת ויחידה : האחד נוטה לאחד בני אדם בעולם אידאולוגי , ובאחר בני האדם מבקשים למצוא את עצמם במלוא עצמיותם . תהליכים אלה מנוגדים זה לזה ויש להם שמות שונים ופרשנויות שונות . כאשר האדם חש שהראשון מדכא אותו , הוא פונה לאחר . זה מביא לגילוי "אמונת האבות , " לא פעם בדמות דרכים מאובנות וסמלים מתים , המחזקים את הרגשנות ואת המוסר , אך כמעט בלי יוצא מן הכלל נותרים בלא . 26 שלוש האפשרויות האלה של העצמי האנושי לקוחות מהגדרת הקוראן לקונפליקטים שבתוך האדם ולפתרונם : "הנפש [ ה ] דוחקת לעשות את הרע" ( סורה , 12 פסוק ] " ;( 53 ה ] נפש המתייסרת" 0 ) ורה , 75 פסוק ;( 2 "הנפש הבוטחת" ( סורה , 89 פסוק , ( 27 ראו למשל . 356 Muhammed : His Life Based Upon the Earliest Sources , Cambridge 1988 , p . Abu Bakr Siraj ad-Din ( Martin Lings ) , הגדרות מסורתיות אלה יכולות להתקשר על תנאי עם הפרשנויות בנוסח העידן החדש של שלושת ההיבטים המניעים את האינדיבידואליות האנושית , תוך כדי התייחסות לאפלטון : תשוקה ( חשק או דחף , ( דעת ( שכל או חשיבה ) ותימוס ( רוחניות או התלהבות . ( "חלק גדול מההתנהגות האנושית אפשר להסביר כהרכב של שני החלקים הראשונים , החושק והחושב : התשוקה דוחפת אנשים לחפש דברים שמחוץ לעצמם , ואילו המחשבה או החישוב מראים להם את הדרך הטובה ביותר להשיגם . אך נוסף על כך בני האדם מחפשים , שיכירו בערכם או בערכם של האנשים , הדברים או העקרונות שהם עצמם מעריכים . " ראו פרנסיס פוקוימה , קץ ההיסטוריה והאדם האחרון , תרגום נדיבה פלוטקין , אור עם , [ תל אביב ] תשנ"ד , עמ' . 14 . 27 ברמת החברה הדבר מתבטא כמימוש אינטרסים אנוכיים באמצעות רכישת עושר , אולם גם כזירה של המאבק האנושי למען הכרה . . 28 על היבטים אלה של דברי אדם סמית ראו . Time and Ours : Designing the Decent Society , New York : Free Press , 1 992 Jerry z . Muller , Adam Smith in His

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר