מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:20

היה להיפטר מהן , אלמלא היו לכך השלכות קשות מדי על החברה . גאולת החברה מפרוצות נראתה הזמנה ליותר ניאוף , מעשי סדום וחטאי גוף אחרים ; גאולת החברה מיהודים משמעותה היתה כמובן סילוק הקבוצה שהכרתה בישו כמשיח בביאה השנייה היתה רכיב מרכזי בתרחיש אחרית הימים . על כן היה צורך לסבול את שתי הקבוצות . ומכאן גם עצם האסוציאציות השליליות מאוד הכרוכות בעינינו במילה סובלנות , שמטענה התרבותי כולל כמה אפיזודות נוראות עד מאוד ביחסים ההיסטוריים בין יהודים לנוצרים . ברצוני להדגיש שסובלנות קשורה במיוחד לקבוצות ולזהויות קבוצתיות . סובלנות , להלכה ולמעשה , ואפילו כשלא קוימה למעשה , היתה עניין של עמדות והתנהגות כלפי קבוצות קורפורטיביות , ועל כן גם כלפי פרטים כחברים באותן קבוצות , לאו דווקא בשל הייחודיות האינדיבידואלית שלהם . בהתחשב במונחי החברות והזהות בחברות קדם מודתיות המאורגנות על בסיס דתי , מהלך זה אינו מפתיע . עלינו לזכור שבעולם זה "זכויות " לא היו משהו המוענק לפרטים כי אם לקבוצות קורפורטיביות . כאלה היו הקטגוריות בחוקי ימי הביניים ובחברה של אותם ימים , ורק הגיוני שכאלה היו גם מונחי הסובלנות באותן חברות . אמנם אין כאן שום דבר מפתיע או מקורי , אבל הדבר צריך לתת לנו פסק זמן למחשבה , שכן ברצוני לטעון שהסובלנות - וגם האי סובלנות , לצורך העניין - אכן קשורה מעצם טבעה לקבוצות ולפרטים כמתקיימים בתוך קבוצות , ולאו דווקא לפרטים כסוכנים מוסריים אוטונומיים , המסדירים את פעולתם בעצמם , שניחנו בזכויות פרט והם פועלים בזירה הציבורית בתור כאלה . ובכן , אינני בא לומר שחברות קדם מודרניות היו סובלניות פחות או סובלניות יותר מהחברות המודרניות בכל מובן כמותי שהוא , אלא שצורת הארגון החברתי שלהן היא שהפכה את כל בעיית הסובלנות לרלבנטית . חברות מודרניות הצליחו לחמוק מבעיית הסובלנות , במקום לפתור אותה . אם וכאשר הדבר עולה יפה - ניחא ; אבל כשאין הדבר עולה יפה - אי אפשר פשוט להוסיף "מודרניות" לתערובת , משל היתה מלח שיש להוסיף למרק ירקות . יתרה מזו , והרבה יותר לעניין , זהויות מודרניות כשהן לעצמן משתנות , וסוגי העצמיות האינדיבידואלית , שנתפסו כבר לפני זמן רב כצמודים בהכרח למדינת 7 הלאום , משתנים אף הם , כשם שמשתנה מדינת הלאום עצמה . זהויות תת לאומיות וטרנס לאומיות צומחות בקצב מזורז , וזהויות דתיות , אתניות ואתנו דתיות מציגות טענות חדשות לגבי תחושת העצמי והחברה של הפרט . לאור ההתפתחויות האלה , המהלכים המודרניים במהותם , שמנעו מראש את בעיות הסובלנות והאי סובלנות , אינם תקפים עוד . לכן אנו חייבים לתור אחר מקורות Middle East , New York : Free Press , 1958 Daniel Lerner , The Passing of Traditional Societies : Modernizing the . 7

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר