הקדמה ל"ערכי היהדות והתהדשותם" מאת מ. מ. קפלן

עמוד:ד

בארץ עליו להפוך את הדגשים : בדבריו ליהודי התפוצות לא נזקק להוכיח את מרכזיות המסרים הדתיים-מסורתיים לשמירת הזהות היהודית . זאת הייתה כבר תובנה שבני הדור השני להגירה ממזרח אירופה תפסו כמובנת מאליה ו האנטי-דתיות המרקסיסטית של הוריהם נראתה אנאכרוניסטית בעליל במציאות האמריקאית . לעומת זאת היה צורך לשכנע את בני הדור השני שאצו להשתלב בציביליזציה האמריקאית החופשית והעשירה , שלא די ב"מודרניזציה" במישור האמונה ואורח החיים הדתי אלא נדרשת תחייה של ציביליזציה יהודית שלמה גם באמריקה . בארץ-ישראל התהפכו היוצרות ? לא היה צורך לשכנע את הציונים בצורך לחדש את הציביליזציה היהודית . הבעיה הגדולה נבעה מיחס חלוצי תנועת העבודה לדת ולמסורת כמקור הזהות הייחודית של העם היהודי . השפעת התנועות המרקסיסטיות האנטי-דתיות בתנועת העבודה הארצישראלית הייתה אז בעיצומה . הסכנה שתוך כדי השקעת הכוחות בבניין הציביליזציה היהודית המודרנית , ברוח רעיונות הקדמה של הסכנה שתוך כדי השקעת הכוחות בבניין הציביליזציה היהודית המודרנית , ברוח רעיונות הקדמה של הסוציאליזם , תיווצר הוויה יהודית מבוללת , מנוכרת ומנותקת ממקורות ייחודה התרבותיהיסטורי כבר הפציעה . הייתה התלבטות רבה בסוגייה זו גם בתוך תנועת העבודה . היא התבטאה כעימות בין מורשת אחד-העם וביאליק , א'יד גורדון וברל כצנלסון לבין המורשת של תנועת הפועלים היהודית-המרקסיסטית : הקיבוץ המאוחד , השומר הצעיר , אחדות העבודה ופועלי ציון . קפלן כיוון את סיפרו אל לב הוויכוח הזה כדי להציע את הדרך הייחודית שלו : תפיסה חילונית ארצית של ערכי הדת היהודית כקונסטרוקציה- המשלימה ואיננה סותרת את השקפת העולם היהודית , הלאומית-חילונית , המבוססת על קדמה מדעית , טכנולוגית וחברתית ועל מוסריות הומניסטית . מה מסביר אפוא את העובדה שלמרות התמקדותו של קפלן בסדר היום של הציונות העובדת בארץ-ישראל לא זכו מסריו לתהודה הולמת ? התשובה נמצאת בשלושה מישורים : א . מישור יחסה של תנועת העבודה העברית בתקופת הישוב אל הדת היהודית המסורתית-אורתודוקסית כממסד . חלוצי העלייה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר