מבוא: דתיות וחילוניות בישראל - אפשרויות מבט אחרות

עמוד:10

התהליכים השונים שנתאר , אך לא תמיד תוך מתן ביטוי מפורש , שיטתי וכולל לתהליכים אלה , יתרה מזו , לעתים יש התעלמות בציבוריות הישראלית ובמחקר האקדמי מתהליכים אלה ומהשלכותיהם , תוך הסברתם והבלעתם ללא משים במסגרות אידיאולוגיות ותיאורטיות קודמות . מסגרות כאלו אינן מאפשרות לבטא ולהעריך את מלוא המשמעויות וההשלכות של הזהויות והקולות החדשים הנמצאים בתהליכי גיבוש ראשוניים והמגששים אחר דרכי ביטוי בשיח ובזירה הציבוריים . המאמרים המקובצים כאן הם התחלה של לימוד נקודות מבטם של ה"אחרים" ודו שיח עמם . לעתים מאפשר דו שיח כזה לחלץ ולהציג נקודות ראות שהולכות ורוכשות לגיטימציה בזירה התרבותית , הפוליטית והכלכלית . במאמרים השונים נעשה ניסיון המבקש להוציא מהכוח אל הפועל נקודות ראות כאלו . דיון מסוג זה ניזון אפוא לא רק מן ההתרחשויות החברתיות כשלעצמן . אנו נשענים גם על הנחות אפיסטמולוגיות ועל דרכי התבוננות ביקורתיות , שהתפתחו במערב בעשורים האחרונים ושהן עצמן פועל יוצא של שינויים חברתיים , פוליטיים ותרבותיים שהחלו בשנות השישים של המאה שעברה . אנו מכוונים בעיקר לדיון הביקורתי בהבניה של "זהות , " הנשען על תוכנות פוסטקולוניאליות , פוםט סטרוקטורליות ופוסטמודרניות . מן התוכנות האלה עולה הצורך לבחון מחדש כיצד מושגים מוכרים נוטים לייצג , לשמר ולייצר מציאות חברתית , כלכלית ופוליטית . מטרתו של מחקר ביקורתי זה היא פירוק של קטגוריות זהות ובחינתן מחדש . במקרה שלנו הכוונה לפירוק המושגים " דתיות" ו"חילוניות . " תוכנות פוסטקולוניאליות מדגישות במיוחד כיצד קבוצות מבנות את זהותן " על גבם" של אחרים , כלומר , מתוך יחסי גומלין מורכבים בינן לבין קבוצות אחרות ומתוך דינמיקה של יחסי "עצמי" ו"אחר" ( סעיד . ( 2000 טענה נוספת היא שקבוצות מכילות בתוך עצמן את האחר . לעתים הן אף מסתירות מעצמן מרכיבים סותרים , אמביוולנטיים והטרוגניים , השאולים מהפנמה של האחר ומהתנגדות אליו . ( Bhabha 1994 ) לעומת זאת , תוכנות פוסט סטרוקטורליות מבקשות לערער על הנטייה להבנות קטגוריות זהות באורח בינארי , ליניארי ומוציא . הן גם מצביעות על אמביוולנטיות , על היברידיות ועל עמימות הנטועות בזהויות קולקטיביות שונות כגון תרבות , לאומיות ועוד . לבסוף , תוכנות פוסטמודרניות מערערות על מושגים כגון רציונליות , אוניברסליות ופוזיטיביזם הנתפסים כנקודות עוגן אפיסטמולוגיות מוחלטות . במקום זאת , תובנות אלו מבקשות להדגיש את הקונטינגנטיות , ההיסטוריות והיחסיות התרבותית שלהן , ומנסות להסב את תשומת לבנו לעובדה שמה שמוצג לכאורה כ"אמת" כרוך למעשה במערכות ידע ספציפיות , בפרקטיקות ובמוסדות חברתיים התומכים בהן . ( Foucault 1970 ; 1982 ; 1988 ) כיווני חשיבה מקבילים עלו בשנים האחרונות גם ביחס לפרדיגמות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר