בית־הספר הימי ותלמידיו

עמוד:422

בית הספר הימי ותלמידיו התלמידים הראשונים עשו את עבודתם בבית הספר בהתלהבות וברצון מלא . עם שבאו בלא ידיעת הלשון האיטאלקית התקדמו בלימודיהם העיוניים ב קצב מהיר יותר מן המקובל , ופוסקו , המנהל , הודיע להלפרן , שיוכל לקצר את תקופת הלימודים העיוניים שלהם . מתחילה נתגלתה התעניינות מרובה לבית הספר מצד הקהילה היהודית , ואף השילטונות האי טאלקיים התעניינו בנעשה באגף העברי שלו . מוסולי ני הביע בשיחתו עם הרב הראשי סאצ'ירדוטי את שימחתו , שבית הספר הימי העברי הראשון נפתח באיטאליה . מוסוליני עצמו הורה , לדברי הרב , לעשות כל ההקלות הדרושות לתלמידים העברים . הסדרים באגף העברי התנהלו לפי המקובל בבתיה '' ס למדריכים ולסמלים : מפקד המחזור פקד על קצין תורני , מפקדי האשמותת , תורני החדרים , תורן סאני טארי , תורני המיטבח וחדר האוכל , שומר הזמן , קצין התרבות , ומזכיר . נושאי התפקידים הוחלפו מחודש לחודש . סדר היום קבע השכמה בשעה 5 . 30 בבוקר , מיסדר בוקר בשעה ו 6 . 0 בבוקר . תלמידים היו בהרכב מגוון , אשכנזים וספרדים , בני עשירים ובני עניים , אדוקים וחופשים , בני השכלה כללית ובחורי ישיבות . עם תלמידי בית הספר במחזורו הראשון נימנה יחז קאל דיליון , נציב בית"ר ליטא , שביקש להשתחרר מתפקידו ולהיות כאחד התלמידים לכול דבר . השילטון נענה לו בבקשתו , אף על פי שהיו מועמדים הרבה מן השורה . דיליון עשה את כל העבודה השחורה בשווה עם כל התלמידים , ואף הצטיין בלימודיו . הוא נתמנה מפקד המחזור הראשון , והוא קבע את הסדר האירגוני לפי מתכונת בית הספר למדריכים להכשרה הגנתית . דיליון שימש אף קצין קשר עם השילטונות האיטלקיים , ושמר על ביצוע ההוראה של ראש בית"ר שלא להסתבך בעניינים הנוגעים במדיניות האיטאל קית . דיליון קיבל הוראות ישירות ממנהל בית הספר פוסקו . כסגן מפקד המחזור הראשון שימש צבי קוליץ , אף הוא מליטא , מי שפעל כעיתונאי ופיר סם את דבר בית הספר בעיתונות היהודית בעולם בשורת מאמרים . 794 ועוד מליטא למד בו אתה ( לי ( 793 קארפי , . 36 — 33 , Coma ... ( 794 במאמרו ' ) המדינה / ( 1935 . 1 . 6 כתב : 'אסור לנו לשכוח אף לרגע ש % 80 של אדמות היהודים בארץ ישראל הם באיזור הים . מאחורי קרקעות אלה נמצא ים הערבים ... הנמ לים באיי הם כמעט כולם בידי הערבים ... היכולים לסגור את הדרך בעד רבבות עולים ... דייגים פשוטים יכולים ליצור כוח הגנתי חשוב בעת המילחמה ... דייגים עברים יכולים למלא Tp 9 n נוסף ... אך על תפקיד זה יותר טוב לא לדבר , ' קוליץ תיכנן כתיבת ספר על מוסוליני ( יצא לאור בשנת , ( 1936 וחירשה לעצמו לבקש ראיון אצל הדוצ'ה , בלא להודיע על כך לא למנהל בית הספר , ולא לבית'ר . את בקשתו הגיש במישרין בתורת עיתונאי ליטאי . שוטרים הגיעו לבית הספר לחקירה , והיה חשש ., גו 1 כ 1 נאםר אי 0 ו 1 ל ~ גנ 11 ר לעסןק ב 9 ול גל טיקה בבית הםפר ( קארפי , . ( 32—31 , Come ... התקדמות בבית הספר ועד הקהילה ברומא הקציב 1000 ליריטות לעריכת חג הפסח . ועד הקהילה נתן לבית הספר במתנה ספר תורה . באמצעות גברת מנדס השתתף ועד הקהילה בהכנת תילבושת אחידה לחניכים . כשנפטר הרב הראשי סאצ'ירדוטי השתתפה פלוגת בית"רים מצ'י ביטאווקיה בלוויית . ארבעה מורים איטאלקים , שלושה קאפיטאנים , ועוד מהנדס ראשי , שימשו בהוראה בבית הספר , וכולם התיחסו לתלמידים באהדה יתירה . שלישו של מנהל בית הספר כאילו היה אחד מן המישפחה הבית"רית . כשבא הלפרן לביקורו הראשון נתקבל בתחנת הרכבת במיסדר מלא של תלמידי המחזור . מנהל בית הספר מסר לו את ברכתו של ראש העיר , והזמינו להיות נוכח בביקורו של האדמיראל טורו , מנהל מחלקת ההכשרה הימית במישרד הביטחון , שבא לבית הספר בלוויית בונאמיקו , המנהל הכללי של החינוך הימי . האדמיראל ביקר בשיעור הניווט של התלמידים ה עברים , והביע תמיהה רבה על התקדמותם המצויינת בלא ידיעה מוקדמת באיטאלקית . הוא שאל כל תלמיד למוצאו , התעניין בפרטים , והבטיח לשלוח דו"ח חיובי ולבוא לעזרת המוסד . אף מפקד הנמל , שנכח בזמן הביקור , גילה יחס של אהדה כלפי התלמידים העברים . עם התקדמות המחזור הראשון הזמין ז'בוטינסקי את פוסקו לפאריס , וערך לו קבלת פנים באחד האולמות של 'קאפה די לא פי . ' שם במסיבת אישים נכבדים דיבר לכבוד האיש הצנוע , שמכוחו הולך ונוצר הגרעין של הימייה העברית לעתיד . 793 מיפרשים על פני הימים הטירני , האדריאטי , האיגי אי והתיכון . פוסקו אף חשב להציע תוכנית לייסוד בית ספר ימי בארץ ישראל , להכין מפות ים התיכון לצורכי הדיג , ולכתוב מחקר מקיף בנושא הדגים בים ארץ ישראל .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר