נפתולי מפא"י

עמוד:376

מושגיהם של הרבים : 'בתנועה הריביזיוניסטית יש פועלים , פועלים ממש , הם לא נעשו פועלים בשביל פרובוקאציות , בשביל הפרת שביתות . אבל הם מפירי שביתות , והם מסוכנים בשבילנו יותר מכול הריביז יוניסטים . אבל הם פועלים , והם נעשו לפועלים מתוך כל אותם הטעמים , שהיושבים פה אתנו נעשו פועלים , ומוצאם הוא אותו המוצא . ואין שום חוק כלכלי ושום חוק מארכסיסטי שגזר על היושבים פה להיות פועלים כאלה , ועל היושבים שם להיות פועלים אחרים . יש אב עם שני ילדים , שני אחים ; האחד הוא ב"נוער העובד" והשני בבית" ר . יש לי חבר , שבן אחד שלו הוא ראש / ר"ל מפקד ב / בית"ר , והשני הוא חברנו . האם תסבירו זאת במוצא סוציולוגי ן ויש למצוא דרך לאחדות אתם ' . הנחתו שהניח , שיש 'דרך למינימום של אחדות . המינימום של אחדות הוא בענייני עבודה , וזה דבר עיקרי , מרכזי , וזהו הקובע את האחדות . ואת הדרך בעבודה ובענייני עבודה אין לנו רשות לחדול מלחפש באלפי דרכים .. ' . 'המיכתב של הריביזיוניסטים / מיום / 1934 . 7 . 31 אינו מחוייב להיות אמיתי , אבל אנחנו מובנים למשא-ומתן בענייני עבודה ... אני רוצה שנהיה מוכנים כרגע לבוא אליהם עוד פעם ועוד אלפי פעמים ' . בן גוריון התנגד להשקפה , שמו"מ בענייני העבודה צריך להתנהל בשם הסתדרויות העובדים , שהרי מפא"י לא תוכל לעשות שליחותה בלי אחדות העובדים , ובלעדיה לא תוכל להתקיים הציונות , לדבריו . אין צורך בתכסיסים אם רוצים בכנות באחדות הפועלים : 'אני יודע , שהס תדרות העובדים הלאומית אינה אלא שלט , שהאנשים ההם לא יכולים להחליט בעצמם והסמכות שלהם אינה קיימת . גם אם אשב אתם הם יצטרכו לשאול את פאריס , כי שם גר ז'בוטינסקי . אם יש לי הזדמנות להיפגש עם אלה שיכולים להכריע , אלך לעשות זאת ' . בהימנעות ראה משום התכחשות , והודיע : 'אני רוצה שיצא הסכם . אבל אם לא יצא הסכם , אני יודע שמצפוני נקי . עשיתי במאה אחוזים את הכול למען יצא הסכם ' . את ההסכם בעניין העבודה בכפר סבא ביטלה המיפלגה הריביזיוניסטית , וראיה מכאן שיש ללכת אל המיפלגה , שבה תלוי ההסכם . בן גוריון ראה סכנה במעשי אלימות , לא רק מבחינה ציונית , אלא אף מבחינה מעמדית , והיה נכון להסכם על בסיס העקרונות : עבודה עברית , חלוקת עבודה צודקת ושמירה מאורגנת על תנאי העבודה , שהרי 'זה ימנע מעשי אלימות ' . בקשר לחלקו השני של הכלל שלו על כיבוש העם התנגד בן גוריון לרוחות דיפיטיסטיות בעקבות התגברות הריביזיוניסטים בגולה : 'כל זמן שלא יוכיחו לי שמתוך החיים היהודיים , מתוך הצורך והמצב של ההמונים היהודים יש הכרח שהמוקיונים הללו / ר '' ל הריביזיוניסטים / ייעשו למנהיגי העם היהודי , והמוני הנוער היהודי והמון היהודים סתם מוכרחים מתוך חייהם הם להיות ריביזיוניסטים , אני את הגזירה הזאת איני מקבל ' . בן גוריון דיבר בהבדל שבין מפא"י לבין 'השומר הצעיר "' : ' השומר הצעיר " מאמין בציונות הפרוגרסיבית ... אבל אם גורלנו היה תלוי בציו נות הפרוגרסיבית , אוי ואבוי להם ולנו 60 , 000 ... פועלים בארץ לא יהא להם קיום , אם לא ירכשו כמו עד עכשיו את עזרת העם ... והעם הזה אינו מחוייב להיות ריביזיוניסט והוא איננו מחוייב להיות מפא . " י העם הזה הולך ונחרב ויש לו רק תוחלת אחת : לבוא לארץ ... לעם הזה בהמוניו רק תוחלת אחת : לחיות פה חיי עבודה ' . בן גוריון קיבל למעשה את טיעונו של ז'בוטינסקי , וסיים בדברים שלא היו נשמעים : 'לאסוננו הגדול היינו במשך השנה מטופלים במישפט ... כרגע אנחנו יכולים לשוב לעצם הפרובלימות הציוניות . והשאלה המרכזית בציונות איננה מי היו רוצחי ארלוזורוב ... מה שמעניין עכשיו את העם היהודי הוא , האם יוכל לעלות לארץ , האם יוכל לעבוד פה ולרכוש פה קרקע . ועל שאלות אלה נעשה את הוויכוח עם הריביזיוניסם ' . מפרוטוקול המועצה המיפלגתית , אילו נמצא בידינו , ודאי אפשר היה ללמוד כמה וכמה דברים הכרוכים בעמדתו של בן גוריון ובעמדת חבריו . ברם מכרוז מפא"י עולה , שעמדתו של בן גוריון לא נתקבלה : לא הוסכם על הכרזה של נכונות למשא ומתן עם המיפ לגה הריביזיוניסטית ולא נתמנו שני שליחים למשא ומתן כזה , בהתאם להצעתו . מפא"י הוסיפה להימנע מתשובה ישירה על המיכתב מלפני שלושה שבועות ומעלה , והחליטה על הכרוז 'אל כל חוגי היישוב והתנועה הציונית ' , שממילא הוציא את הנושא ממיסגר תו האמיתית , ולא עוד , שאותו כרוז , משום דברי הבלע שבו , פטר מתגובה לגופו . ברם בן גוריון , כדרכו , לא ויתר בלבו על הכרעתו בעניין ניהולו של משא ומתן מעשי וישיר " א . 746 א ) בן גוריון , 'זיכרונות ' , ב , . 162—158 העקרונות של ההסכם היישובי והציוני שהציעה נזפא '' י בכרוזה היו עקרונו תיו של בן גוריון . תפקידו של אותו כרוז היה 'ליכוד כל הכוחות הקתסטרוקטיביים והאחראיים ביישוב ובציונות . ' עי' לעיל , הע' , 746 והע' , 231

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר