אנטי־סיסמה: 'דם, בוץ ועבדות'

עמוד:73

אנטי סיסמה : 'דם , בוץ ועבדות' סיסמה שניסרה כפיזמון בעיתוני השמאל הצ » וני על כל זרמיו , בבחשורות שלו ובנאומי נואמיו , בהקשר לאינוס האשמה של הביריונות והרצח על ז'בוטינסקי היתה : 'בוץ , דם , עבדות . ' וכך דיקלמו : ז'בוטינסקי הוא המנהיג האחראי למצב , שהרי 'מי הטיף ל"בוץ דם , עבדות " כיסודות החברה הישראלית החדשה בארץ ישראל . ' ? והרי אין מיפלגת בן גוריון 'יכולה להשלים עם "הכזב הקדוש" ועם מישטר הבנוי על " דם , בוץ ועבדות . '" נתכוונה הסיסמה להרחיק אינטלקטואלים וליבירא לים ממחנה ז'בוטינסקי , אבל כלום משל ז'בוטינסקי היא ? בדיקת תעודת לידתה תוכיח , שאביה ומיילדה היה מ . ביילינסון , האיש העיקרי במערכת 'דבר , ' שבמאמר פולמוס ארוך שלו כאילו הטיל על ז'בוטינסקי לאמצה . לימים נשכח המקור ונשאר הגידוף . לסוף שנת 1928 נאם ז'בוטינסקי בתל אביב ממיטב נאומיו , שהרשים את כל שומעיו . נושאו היה : ביניין ציבור ותיקון ציבור , ומטרתו היתה להביא למיפנה מכריע במחשבה הציבורית ביישוב היהודי בארץ ישראל , שהיה שרוי במצוקה חמורה , והאידיאולוגיה הציבורית שלו צמודה לרעיונות סוציאליסטיים ולשיטת התיישבות על בסיס תקציבי ההסתדרות הציונית הדלה באמצעים . ז'בוטינסקי חשש להתנוונותו של היישוב , בכמות ובאיכות , ולחדלון כוח משיכתו כלפי הגולה היהודית המחפשת לה יוזמה עצמאית חופשית דווקא . בנאומו זה נאם את נאום הכבוד ליוזמה הפרטית ' הגורם הנחוץ ליצירת חברתנו , ' ושם בא בלשון מהפכנית ליישוב האמון על 'עבודה : ' 'הריווח הוא שכר המוח היוזם והמארגן , ' ושם טען לביניין 'מיקדש הקומפרומיס הלאומי . ' נאום נאה זה הובא בנוסח רחב מידי כתב זריז , כמסתבר - ב'דבר' . 103 ( 1928 . 12 . 10 ) נאום זה עשה ביילינסון למקור בשביל סיסמתו . הפיסקה האחרונה של הנאום - לפי הכתבה , שיש בה ללא ספק השמטות וחיספוסים - זה לשונה : ' אנו בונים כאן מעבדה , בשביל מי ? שבעים אומות בעולם - כולן שואפות לצדק . אך יש עם אחד , שה"אידיאה פיקס" שלו , המתחילה עוד בשחר ימיו , הפועמת בנבואות ישעיה , בספרי מארכס , בנאומי לאסאל ובשיגעונו של טרוצקי - המילחמה בהקב"ה שלא ידע ליצור את עולמו - עם ישראל ! זאת ירו שתנו ובדמנו היא . ועם שכזה שנוצר כדי להראות מופת , לא על ידי כתבי מארכס ואירגון של טרוצקי — שנמסר ועבר אח"כ לגויים , כי אם על ידי מעבדתו הוא : בנה לך חברה מתוקנת . צרפת לא שלחה בניה להטיף ריבולוציה ברוסיה . ואנו בשביל ה"ספיץ , " בשביל יוצר הדגל , אנו בונים את המעבדה . הנבנה על עבדות ז על הבוץ , הדם והזיעה ז — ' וזהו הפסוק הקריטי לפי כתבת 'דבר' עצמו . והסוף : 'תעבורנה חמישים שנה , ומה הן חמישים שנה בהיסטוריה , ואנו נעמוד לפני כס המישפט שישאל : מי עבד לתיקון החברה ? האם אלה שרצו להטעותנו מן הדרך , או אנו ששכחנו הכול , עצמנו עינינו מכול יופי , בנינו בידיים מליאות דם ורפש , בנינו את המעבדה בשביל ה"ספיץ" הבונה את התיקון . אז תצא בת קול ותע נה : אתם עבדתם . ' 1 תגובתו של ביילינסון ' ) דבר , , ( 1928 . 12 . 12 הארוכה לא פחות מן הנאום המלא , כללה את בריאתה של הסיסמה ? 'משה רבינו , עמוס , ישעיה , מארכס , לא סאל , טרוצקי - כולם נקראים להעיד שהבורגנות היהודית לא תבגוד בתפקיד הזה ועשה תעשה את המוטל עליה . ואולם זהו חזון לעתיד . לעת עתה , עד שנבנה את ציבורנו - "עבדות , דם , בוץ , " דוגמת אותו כושי "המנצל הנבזה , " אשר במשך עשרות בשנים ( 102 מאמר ראשי , 'דבר 1 1933 . 9 . 3 ? , . 8 . 15 , ' נאום בן גוריון בוועד הפועל הציוני , 1934 . 3 . 29 ( פרוטוקול עברי , ( 139 ו 'ב מעלה' : ( 1934 . 11 . 9 ) 'ז'בוטינסקי נביא הבוץ העבדות והדס : ( 1934 . 11 . 24 ) ; ' 'ממלכת הבוץ , העבדות והדם ; ' ועוד ועוד . עניין הסיסמה חתר בעשרות דברי כתב של השמאל ואפילו בנאום הוויכוח של וייצמאן בקונגרס הי"ט , ( 1935 . 8 . 23 ) עמ' . 184 ( 103 שאלתי רבים למקור המשוער , עד שכיוונני אל הנאום הזה ( ואל תגובת ש . לביא ) החוקר ג . קרסל , ועל כך תודתי נתונה לו . 'הארץ' ( 1928 . 12 . 9 ) הביא רק כתבה קצרה , ברוח חיובית , ובה כמסתבר יש כמה וכמה טיראדות חשובות שלא הובאו משום מה בידבר . ' כתבת 'הארץ' אין בה כדי לסייע לעניין ה'סיסמה / נאום ו בישר את 'רעיון היובל' לז'בו טינסקי . ( 104 לופבאן שהגיב על ההרצאה בהרחבה ' ) הפועל הצעיר ( 1928 . 12 . 21 ' , דיבר בנוסח 'דבר ' כעל סטינוגראמה מליאה של ההרצאה , ובסוף תגובתו דיבר בבנייה 'בידיים מליאות דם ורפט . ' בדומה ש . לביא ' ) דבר ( 1929 . 1 . 15—14 ' , שניתח מחדש את ההרצאה , התעכב רק על הביטוי 'בידיים מליאות דם ורפש' ( ש . לביא , כתבים נבחרים , ב , . ( 23 א . חבורי ' ) קונטרס ' , י"ז אדר ב' תרפ"ט ) שוב מנה בז'בוטינסקי את חטא הפאשיסם ' ) אין ברצוננו לאמור , שקיימת זהות מוחלטת ביניהם , ' אלא ' גרעין עיקרי משותף , ( ' וסיים במליצה : יאם מקבלים את עיקרי התורה הפאשיסטית בשטח הכלכלה המדינית והסוציו לוגיה — הרי גם בשטח הפוליטי קשה להשתחרר מ'דם , בוץ ועבדות' — שוב הנוסח שהוא בלתי מעוגן בטקסט .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר