היחס לרצח פוליטי

עמוד:69

המדיניות הציונית ראו אנשי הצה"ר או את שליחו משרתו של בן גוריון , והריהו לא בגדר אישיות חשובה כשלעצמה , או את מי שעשוי להיות יריבו של בן גוריון , והרי אפשר יתפתח בהקדם לאישיות רצויה מבחינת שידוד המערכות הפנימיות . ארלוזורוב היה כמעט איש 'אלמוני' לבית"רים . היחס לרצח פוליטי למראה ההסתודדות בקונגרס הציוני הפראגאי ( אבגוסט ( 1933 סביב הטירוריסם הצה"רי על סמך ההנחה והמסקנה , שהצה"ר ובית"ר מטיפים לרצח פוליטי , נזכר ראש בית '' ר בדברים משלו , שכתבם בו בנושא בשתי הזדמנויות , והעלה אותם במאמרו 'עניין סטאבסקי' . 88 עמדתו בפרשת שלום שווארצבורד , שהרג את פטליורה האוקראיני בשנת , 1926 באה לידי ביטוי במאמרו - מאמר המערכת - ב'ראזסבייט' : ( 1927 . 10 . 30 ) ' שווארצבורד זוכה , שזו היתה תביעתו של הצדק הארצי והאלוהי . אבל לא זו דרכו של ישראל , ותהא נא מנועה לנצח . התובע הכללי ונושאי כליו מטעם התביעה האזרחית , מצאו משום מה לנכון להזכיר , שליהדות אוקראינה קמו , לדעתם , צוררים גדולים מפטליורה , וגם פירשו בשמם . לא מן הראוי היה לעשות את הדבר הזה . אבל מכיוון שנעשה , הרינו פונים אל כל חמומי המוח בישראל , בתביעה תקיפה : שכוח ! ואם אף תפגעו בקין עצמו , זיכרו את התנ"ך 1 דוקא קין זה ניתן בו סימן , האות במצח , למען ירחק מעליו כל מוצאו . מסורת זו יש בה חוכמה עליונה ונכבדה . כך הבינו אבותינו , מחוקקיה של האנושות , את המישפט ואת העונש . מאוחר להשתנות . שווארצבורד יורד מעל הבמה , ואל יקומו לו תלמידים ' . ועמדתו בשאלת החינוך הגופני בבית" ר באה לידי ביטוי במאמרו , MEMENTO שנדפס בכתבי העת של בית"ר ' ) תל חי ' , פראג , מארס ; 1931 'קאייה די בית"ר ' , פאריס , מארס , 1932 ועוד : ( 'להיות חזק בגופו - זו חובתו הקדושה של כל צעיר עברי . עליו לא רק לפתח את כוח השרירים , אלא נם ללמוד את הטכניקה של ההגנה העצמית . הכוח שיירכש בדרך זו ישמש מגן לעמנו ו לבנינו מפני התקפות של צוררים ו על כן קדוש הוא . ו אולם דווקא משום קדושתו , אסור לנו להשתמש בו ש לא כראוי , אסור לנו להוציאו אלא בשעת הכרח בלבד . אליו אין לפנות אלא בשעה שנשקפת סכנה פיסית רצינית , ובמיקרים מיוחדים — כשהכבוד הישראלי נפגע פגיעה גסה ביותר מהתקפות האנטישמיים , אבל בשום פנים אין להשתמש בו באלימות כלפי יהודי . יהודי הפוגע בבן עמו אף בסטירת לחי קלה ביותר , חוטא כלפי קדושתו של כוח זה , ואם גם כבד העלבון אשר נעלב ' . היתה זו עמדתה המוחלטת של התנועה כולה , על כל אגפיה וחוגיה . כך היתה עמדתו של ירמיהו הלפרן , בעודו צעיר , ועדיין לא הוקמה ברית הצה"ר , כשנמנע בכול תוקף ליטול חלק ברצח הריניגאט האנטי ציוני די האן , ובעמדתו זו המשיך בעקביות כמפקד של בתי ספר למדריכים ובתורת ראש המחלקה להכשרה הגנתית בשילטון בית "ר . וזו היתה אף עמדתו של אב"א אחימאיר , שביקשו לעשותו מטיף לרצח ארלוזורוב ומארגנו . אחימאיר ידע להבחין הבחנה מליאה בין פעילות - בלי אלימות או עם אלימות — כלפי כוחות זרים ועויינים , לבין רצח פוליטי , ובייתר ייחוד רצח של יהודי . ביומנו הספיק אחימאיר לרשום ( ביום . 25 ו ו . ומסתבר בשנת ( 1932 רישום אופייני לו וקובע ביותר : 'באחד הלילות פצעו אלמונים ערבי בצפון תל אביב . זהו מעשה של פרובו קאטורים אובייקטיביים או סובייקטיביים ' , ושם בהמשך : 'בעניין טירור אני מארכסיסט [ מתנגד לרצח אינדיבידואלי , [ ולא נארודניק [ איש שיטת הרצח הזה . [ אסור להשתמש בטירור אינדיבידואלי . אם זה עשה א חד משלנו היה זה אות עד כמה שאינם יורדים לסוף דעתי' "" בתצהיר שהגיש אחימאיר עם גמר חקירת מישפט הרצח כתב לאמור : 'בעוד שהייתי תמיד מת נגדו החריף של ד"ר ארלוזורוב המנוח , מעולם לא קשרתי קשר לרוצחו , ואף הייתי חושב מעשה כזה לבלתי-מוסרי , מתנגד לפרינציפים האישיים שלי , בלי לדבר על זה שלא היה בו צורך , והיה עשוי להזיק גם להתקיימותה של הציונות וגם לזו של הריביזיוניסם בארץ ישראל' . ° ועל כגון רישום זה העיד אחימאיר בבית המישפט לפשעים חמורים בפרשת ארלוזורוב , שמתנגד הוא לאלימות שמחוצה למילחמה , ומצדיק אלימות רק בשעה שעם נלחם על ענייניו , ומצדיק ( 88 הוצא כחוברת בהוצאת צבי פיינברג , תל אביב תרצ 'ד . ( 89 'הארץ' ( ויונזונים אחרים ) 'מישפט בריח הביריונים' . 1934 , 5 . 14 שם כתב : 'עלינו להתייחס אך ורק בחינוך . ' קטע זה הוקרא אף בעיהעור שהגישו אחימאיר ודבירי ' ) ברית הביריו נים / ' ועי' 'הירדן' ( ויונזונים אחרים . 1934 . 10 . 28 , ( על האינ סינואציה והסילופים ב'מגילת הסיקריקיך של אהימאיר עי' להלן פרק יד . ( 90 'הארץ . 1934 . 3 . 8 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר