פרק ז' אלה מסעות "שרה א'"

עמוד:135

למרות המצב החמור בארץ הפך בואה של "שרה אי" את ימי האבל והפרעות לימי חג לאומי ושמחת המונים , שרוממו את הרוח ונסכו עידוד . נתקבלנו על ידי הישוב העברי כולו בהתלהבות שעלתה על כל מה ששיערנו . כל עתונות הארץ , פרט ל"דבר" הקדישה לנו מאמרים ורשימות שבהם סופר על תולדות ביה"ס הימי בצ'יביטאווקיה , על מהלך הלימודים , על החניכים , על מאבקנו ועל הווי חיינו . ב"יומן כרמל" הופיע הסרט על "שרה אי , " שהופץ בכל בתי הקולנוע בארץ' ואף הרדיו הרשמי , שנמצא ברשות השלטון המנדטורי , הירשה לספר בהרחבה על קורותיה של "שרה א "' ועל חלוצי תחית הימאות העברית . רק נציגי ממשלת המנדט והסוכנות היהודית , על מחלקת הים שלה , וגם "החבל הימי לישראל / ' שהחל בפעולתו רק חדשים אחדים לפני בואנו ארצה , החרימו את החגיגות והמסיבות שנערכו לכבודנו בכל רחבי הארץ . מן הראוי להתעכב במקצת על ביקורנו בארץ ועל הדיו , כי רב היה ערכו לא רק מבחינת תחית רעיון הימאות העברית , אלא גם מבחינת הסברה תעמולתית לרעיון תקומת המדינה העברית . " אתמול בשעה 9 בבוקר — / ' נאמר ב"הבוקר , " בכתבתו ב 2 בספטמבר — , 1937 " הגיעה לחיפה אנית הלימודים "שרה א "' ונכנסה לנמל , כשעל תורנה התנופפו הדגל העברי והדגל הצרפתי . לקבל את פני הספינה יצאו למעלה ממאה איש ! בא גם "כרמל פילם . " מה"חבל הימי לישראל" לא הופיע אף אחד . בענין זה נמסרו לנו רשמית העובדות הבאות : הועד לקבלת פני "שרה א "' פנה אל ועד הקהילה העברית ( שבראשו עמדו חברי מפלגת מפא"י — , י . ה ( . לחתום על המודעה , שפורסמה על בואה של האניה , ועל הבקשה שהוגשה למנהל הנמל בקשר עם בואה . על כך התקבלה תשובה מועד הקהילה , שהוא איננו יכול להשתתף בקבלת פני האניה , שהיא נחלת מפלגה אחת ... אחרי תשובה זו לא הסכים גם ה"חבל הימי לישראל / ' המתימר להיות מוסד ישובי כללי , להשתתף בקבלת הפנים ) לעומת זאת יש לציין את מכתב התשובה האדיב , שנתקבל ממנהל הנמל , מר רוגירס , בו הודיע , שהוא מוכן למלא את בקשת הועד לקבלת הפנים , להקלת כניסת האניה לנמל , ושהוא " מאושר להשתתף במסיבה שתערך לכבוד הקצינים והמלחים . " " האניה עשתה רושם . " —נאמר להלן , ,, — היא אחת הספינות המפרשיות הגדולות ביותר בים התיכון ... העובדה שב"כ מוסדות הישוב לא השתתפו בטכס קבלת הפנים עוררה השתוממות רבה בקרב כל הישוב הלאומי בארץ' כי אכן זוהי ספינת הלימודים הראשונה והיחידה שלנו . " למחרתו הופיעה רשימה שניה באותו עתון , ובה נאמר בין היתר : "השתקה פוליטית שיטה היא , שיטה בדוקה ומנוסה , אבל מפוקפקת מאד . היא מועילה לפעול לשעה , לפעמים לדור שלם' אולם ההיסטוריה בסוף הסופות , דייךאמת היא , ואין לפניה משוא פנים ... וכך יהיה גם עם ספינת הלימודים ,, שרה א , "' שחכמי הפוליטיקה משתדלים עתה להמיתה בשתיקה , משום שזהו מפעל של רביזיוניסטים , משום שזוהי תוצאה של פעולה הנמשכת כבר כמה שנים , ושההתחלה נעוצה בימים של ליגלוג ל"הצי של ז'בוטינסקי . " " עכשיו" — נאמר להלן , — "שוב אין מלגלגים על הצי והכשרת מלחים וקציני ים' כבר אין מדברים על כך כעל "מזמור שיר לעתיד / ' אלא שלא נעים להודות על האמת , שאחרים קדמו אותנו בראיית הנולד ! וגם השתקה זו לא תועיל .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר