פרק ו' חלוצי הימאות המקצועית

עמוד:112

אך למרות כל מאמצינו לשמור על נייטראליותנו המלאה' נתנו האווירה הידידותית מצד השלטונות והיעדר האנטישמיות באיטליה והקשר הנפשי , שנוצר בין החניכים לבין המדריכים של בית הספר הימי את אותותיהם . אחדים מן התלמידים , בעיקר בין אלה שבאו ממזרח אירופה , החלו מפגינים אהדה למשטר הקיים בצורה זו או אחרת . בהעדרי מצ'יביטאווקיה , בפרוץ מלחמת חבש , הצטרפו לפתע בחורינו להפגנה שנערכה במקום ( בהשתתפות הצבא , חיל הים וכל מוסדות החינוך ) וצעדו יחדיו ברחובות העיר , עם יתר המפגינים , כאות אהדה לכוחות האיטלקיים הלוחמים נגד חבש . כן נודע לי , כי בחורינו התחילו אוספים גרוטאות , כדי לנדבן לתעשית הנשק האיטלקית . פוסקו עצמו השתדל להניא את תלמידינו מלהתערב בפוליטיקה . זוכרני ביקור רשמי של אדמיראל איטלקי אחד במעון חניכינו . הוא בא בלווית קצינים ימיים גבוהים , ובאותו מעמד נכח גם יהודי עשיר , בעל השפעה . לאחר שקיבל האדמיראל את מסדר ביה"ס ובירך אותנו בשמו ובשם האדמיראליות , ביקש גם היהודי את רשות הדיבור , ובנאום נלהב דרש מבחורינו להתנדב לצי הקרב האיטלקי במלחמה נגד חבש . "אתם חייבים תודה לאיטליה על כל מה שעשתה למענכם" — אמר , ,, — ועתה ניתנת לכם הזדמנות להפגין את הוקרתכם ולמלא את חובתכם כלפיה . " נדהמנו למשמע נאום ,, מה יפית" זה . איש מן השלטונות האיטלקים ומהנהלת בית הספר לא דרש מאתנו להשתתף באיזו צורה שהיא במלחמת חבש . מיד השיב לו פוסקו לאותו "פאטריוט יהודי / ' כי החניכים אינם אזרחים איטלקים , וכי שום חובה אינה מוטלת עליהם חוץ מאשר ללמוד יפה ולהצליח בבחינות . לאחר זאת מצאתי לנחוץ לפנות לראש בית"ר ולבקשו לפרסם פקודת םדר בדבר התנהגות חניכינו בין כתלי בית הספר בצ'יביטאווקיה . ז'בוטינסקי נענה לי ושלח אלי את הפקודה כעבור ימים אחדים . ,, בית"רים — , " נאמר בפקודת היום , — "הצעד שעשיתם בבואכם לבית הסםר הימי בצייביטאווקיה יהיה לו ערך רב , אם לחיוב ואם לשלילה ! הכל תלוי בכם : אם תצליחו לרכוש את אהבתם והערכתם של המנהלים , המדריכים ותלמידי בית הםפר האיטלקי תפלסו נתיב חיים חדש בהתפתחות עמנו , שיוליך בעתיד לכיבוש עמדה חשובה על הים . אך אם לא תצליחו , דעו לכם , כי התוצאה היחידה תהיה התלקחות היצרים הגזעיים בארץ , שעד כה היתה מחוסנת בפניהם . " " הכל תלוי , איפוא , בכם . סוד ההצלחה טמון באותו העקרון שלמדתם בקנניכם בבית"ר — הדר . כאן בצייביטאווקיה תועמדו בנסיון ותוכלו להוכיח אם יחד עם השם שאתם נושאים , רכשתם גם את התוכן שהוא מגלם . " " הדר פירושו קודם כל " ) Tatto טאקטי . ( ' זיכרו יומם וליל , ובכל שעה , כי אתם " אורחים" של בית הספר , של העיר , של המדינה המארחת . " " היו צנועים , אל תשבו בספסל הראשון , גם אם כך מתארע לכם , שלא במתכוון . למדו את השפה האיטלקית על בוריה ; אל תידרדרו למצב שבו תיפלו למעמסה על אזרחי הארץ באיזו צורה שהיא ! אם לא יספיק לכם הכסף לקיום — מוטב שתעזבו את בית הספר' כי כבוד עמנו חשוב מן הקאריירה שלכם . " להלן נותן זיבוטינסקי הוראות בקשר להתנהגות התלמידים ברחוב ובבית הספר , לשמירת נקיון הגוף והלבוש , ולבסוף מגיע לבעיה העיקרית : "אל תתערבו בשום ויכוח מפלגתי הנוגע לאיטלקים . אל תביעו דעה בנוגע לכל

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר