פרק ד' ההכשרה הימית המקצועית בראשיתה

עמוד:81

אך גם זה לא השביע את פוסקו רצון . ,, — יש לנו הצעות מעגינות יותר משלך . " אמר לו . כשנסענו ברכבת חזרה לצ'יביטאווקיה הסביר לי פוסקו , כי כך יש לנהוג בדרך ההתמקחות . חלילה לקונה להראות כי להוט הוא אחר החפץ . ומכל מקום אין המפרשית ראויה לצרכי מסחר ויקשה על בעליה למכרה . " קוואטרו ואנטי" נרכשה על ידינו ביוני 1935 ושטר המכירה נחתם בצ'יביטאווקיה לאחר שעברה הספינה בדיקה יסודית במיבדוק ליבורנו על ידי מהנדסי ה"רג'יסטרו נאבאלה איטאליאנו . " הספינה נמצאה ראויה להפלגות ארוכות וקיבלה תעודת ספינה מסוג אי . בעת בדיקת חלקה התת ימי התברה כי שדירתה כפופה בשני קצותיה ומהווה קשת קלה . הדבר לא הפריע למסעה התקין של המפרשית' אך על סמך זה הצליח הקפיטן פוסקו להוריד כדי חמישים אחוז מהסכום המינימלי שדרש בעל הספינה . באותו שבוע יצאתי ל"מארנא די קארארה" כדי להביא את "קוואטרו ואנטי" לנמל צ'יביטאווקיה . יום קודר היה אותו יום ! השמים היו מעוננים , רוח נגדית נשבה בחזקה והים היה גלי ! גם פני הצוות האיטלקי היו קודרים . ריב קשה פרץ בין המלחים לבין בעל הספינה בדבר הפיצויים המגיעים להם , לרגל פיטוריהם . הם דרשו שבטרם יועלה העוגן יימלאו תנאי הפיטורין לפי דרישתם . כשיצאנו ליפ שקטו הרוחות , אד לא של הימאים , שפניהם הוסיפו להביע את הסערה המתחוללת בנפשם . אפשר , שרק אני בלבד הייתי מאושר באותה הפלגה . ההכרה שאני מפליג על סיפון ספינת האימונים העברית הראשונה בעולם , שבעוד ימים אחדים תניף את הדגל העברי ובקרוב תפליג לחופי המולדת , מילאה את נפשי הרגשת אושר בל תתואר . לצ'יביטאווקיה הגענו רק למחרת . השמש כבר טבלה את פניה בים , כאשר הבחנתי בנקודות זעירות , המתנוצצות אלינו מעבר הנמל . לא עברה שעה קלה ואנו הוקפנו מכל צד סירות משוט ומפרש . נראה היה , כאילו שייטת שלמה של "פירוגות" אינדיאניות מימי קדם עומדת להתקיפנו . קשה היה לחאמין , כי "שודדי ים '' אלה אינם אלא פרחי הקצינים של המחזור הראשון של בית הספר הימי העברי בצ'יביטאווקיה . מה קרה למשמעת ולסדר הצבאיים 7 התלמידים צרחו בקולי קולות , שרו , רקדו בתוך הסירות וככל שהתקרבו לאניה , כן הלכה וגברה ההילולה , האכסטאזה — ומה רבה היתה פליאתי כאשר הבחנתי בראש החבורה בקפיטן פוסקו עצמו , שבא בלוויית צוות המדריכים וקציני הנמל לפגשנו בלב ים . חיש מהר ניצמדו המירות לדופני הספינה ובן רגע התמלא הסיפון בערב רב של "פראי אדם" משתוללים ; אחדים פתחו בריקוד ,, הורה , " אחרים טיפסו על התרנים ) אך היו גם שעמדו מן הצד וניגבו את הדמעות הניגרות על הלחי ... גט הקפיטן פוסקו היה נירגש , ואף אני נסחפתי בזרם ההתלהבות . הקפיטן פוסקו קיבל על עצמו לטפל בהתקנתה של הספינה ובהתאמתה לצרכי בית הספר , ואילו אני חזרתי לאחר מספר ימים לפאריז כדי לחפש אחר האמצעים הדרושים לכד' וכדי להכין את כל הדרוש להפלגת הבכורה של "שרה א . "' את אל '' ף לשם ,, שרה" הוסיפו שלטונות הנמל האיטלקים , מאחר שנתברר , כי בנמל צ'יביטאווקיח כבר רשומה ספינה אחרת בשם ,, שרה . " לאחר ששינינו את שמה של "קוואטרו ואנטי" ל"שרה אל '' ף , " הוזמנה משפחת קירשנר על ידי זאב ז'בוטינסקי לבקר בצ'יביטאווקיה . לא נכחתי באותה מסיבה . הייתי טרוד בהכנות קדחתניות לקראת הפלגתנו הראשונה לחופי ספרד . האורחים נתקבלו על ידי רב החובל פוסקיו , הקצין יחזקאל דיליון ותלמידי בית הספר ומדריכיו . ימים