אצ"ל החדש -בית"ר שבמחתרת

עמוד:649

שאלתם ששאלו ממצפונם . הממשיכים באצ"ל ידעו שבחרו בדרך הקשה והמסוכנת בהתאם להכרתם . הם היו בית"רים ברובם , סטו דנטים ריביזיוניסטים , שוחרי הצה"ר , נאמנים של ז'בוטינסקי . הללו ראו עצמם קשורים בהצ"ח , ותובעים מיפנה בציונות , כנגד כל האחרים הקשורים בסוכנות היהודית . לא היו בכללם פוסחים על שתי הסעיפים , אלא כולם מוגדרים היו בשאיפותיהם וב דרכם , אפילו לא היו פעילים במחנה ז'בוטינסקי . מעכשיו לא היה עוד מקום לספק כולשהו ביחס למקורו של אצ"ל , ביחס לתוכניתו , ביחס להרכבו , ולא ביחס לזיקתו אל הצ"ח ואל ז'בוטינסקי . שום יתרון אישי מבחינה כולשהי לא היה צפוי לממשיכי דרכם באצ"ל , לא כבוד , לא מישרה , לא זכויות . ונהפוך הוא , יתרונות , ורבים , ומהם אף מובטחים מראש , היו צפויים להולכים אל 'האירגון הכללי ' , אל ה'הגנה ' . הממשיכים בדרך אצ"ל לא נמשכו אחר שיגרה , ולא אחר מפקדים חביבים , ולא אחר מפקד נערץ - הם נשארו למעשה חיילים בלא מפקדים — אלא רק המצביא הגולה הוא שהכריע בצעדם . אומנם היו הללו אנשי הכרה ואמונה בדרכו של אצ"ל , בית"רים לא רק להלכה , אלא אף למעשה , אפילו לא היו פעילים עוד בבית '' ר , ואפילו מעולם לא היו פעילים בה . אצ"ל המחודש נעשה עכשיו התגשמותה של בית"ר הצבאית , בית"ר שבמחתרת . ההישארות באצ"ל , ללא פיקוד עליון , ללא מפקדים גבוהים ( שכולם פנו לו עורף , ( ואף ללא מפקדים בינוניים ( שרובם פנו לו עורף , ( חייבה הכרה עמוקה בדרך המילחמה לקראת הממלכתיות העברית , ולא סתם אמונה מיסטית במלכות ישראל . אילו נהג ז'בוטינסקי במדיניות מכוונת להשתלט על אצ"ל , ודאי היה תפקידו הראשון להבטיח לעצמו את נאמנותם של המפקדים לדרגותיהם , וראוי לשער , שאילו עמדו בדרגי הפיקוד בית"רים וז'בוטינסקאים ודאי היה נמנע כל אותו פילוג , שאם הגיע זמנו עם ייסוד הצ"ח היה פירושו למעשה רק פרישתם של מעטים , אי אלו מאות , מאצ"ל והצטרפותם ל'הגנה ' . התארגנותו של אצ"ל המחודש לא היתה קלה בתנאים הללו , בתנאים של חוסר פיקוד בית"רי . רק אחר המישאל במיפקד , כשכול הרשימות והתיקים היו בגדר נכס פרטי וסודי של המיפקדות והמפקדים המצטרפים ל'הגנה ' , נתבקשו החברים המוכנים ללכת אל אצ"ל העצמאי והחדש להתראיין אצל ועדות ראיון מצומצמות ובעקבות הראיונות לאשר מחדש את וזבירותם באצ"ל , תוך כדי מילוי שאלונים חדשים . בוועדות אלו ניתנה הזדמנות לחברים לבוא בשאלותיהם ולבקש הסברים . רובם ככולם של הפונים לוועדות הראיון עשו אף את הצעד הרשמי ונרשמו מחדש באצ"ל , ובלא שיפורש הדבר — מתוך הזדהות שבלב עם דבוטינסקי . " 16 קצת חברי בית"ר והצ"ח , ואף מן המובהקים , הוסיפו לעבוד ב'הגנה / ושוב - בייחוד במקומות יישובים קטנים , ובמקומות שבכלל לא היה בהם סניף לאצ"ל . אופייני סיפורו של אצ"ל בפתח תקווה , שלא היה קיים שם עד , 1938 ובית"רים ה'בוטינסקאים פעלו ב'הגנה' כחטיבה מיוחדת . הניסיון הראשון להקים שם סניף אחרי שנתגייסו שתי קבוצות של חברים ( מוותיקי בית"ר ' - אוצרון' ומהע '' ל ) נכשל תוך חודשים אחדים בלבד , כשהמישטרה ארבה לאחת מהן . נתגלה , שסוכן ה'הגנה' 'נשתל' בסניף החדש , וכך בא הסניף לכלל פירוק . את הסניף הקים בפתח תקווה יוסף ( קרמין ) נבון , כשהגיע אחר חודשים אחדים ובידו הפניית נציבות בית"ר אל מפקד הקן . נבון הבית"רי שימש אז מזכיר המיפקדה הראשית , ובית"ר פתח תקווה העמידה מייד לרשותו שלוש קבוצות מגובשות ( קבוצת מדריכים , קבוצת ה'לגיון ' , קבוצת ' קדימה' מבית"ר הצעירה ) ועמן נכנסו חברי מיפקדת בית"ר ( שהיו מפקדים גבוהים ב'הגנה , ( ' וכך היתה בית"ר פתח תקווה אף אצ"ל פתח תקווה . מפקדי ה'הגנה' שם קיבלו באצ"ל רק תארי קצונה מדרגה ראשונה . להתארגנות מחודשת זו של אצ"ל סייע — מבחינה חיצונית - אירוע מן השבועות הראשונים , כשעדיין היו החברים משום קונספיראציה אף ב'הג נה . ' בכינוס מחוזי של ה'הגנה' במיגרש ה'מכבי' עלו עשרות צעירים בתילבושת 'השומר הצעיר' ו'הנוער העובד ' . מפקדי בית"ר תבעו את הרחקת לובשי התילבושת , בהתאם לתקנות האוסרות הופעה בתילבושת בפעולות ה'הגנה ' , שאם לא כן יהיו אף הבי ת"רים בתילבושתם . משנתקלו בסירוב יצאו הבי ת"רים באופניים וחזרו מבתיהם לבושי תילבושת , ואף הספיקו להסתדר במיסדר , אלא שלא הורשו לתפוס מקומם . משום מבוכה ואי סדר נתבטל אותו כינוס . אצ"ל בפתח תקווה נעשה עובדה אירגונית עצמאית . ( 1545 ועדות אלו פעלו על דרך הקונספיראציה . בירושלים ישבה הוועדה ( יצחק זרדבסקי , יעקב כהן , ח . מרחביה ) במשך ימים רצופים , בדירתו חדרו של יוסף כצנלםון , וקיבלה עשרות אחדות של חברים ליום . יוסף קרמין / נבו /!

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר