עוד עיון בענייני אידיאולוגיה

עמוד:442

עוד עיון בענייני אידיאולוגיה הרצאתו הגדולה של ראש בית"ר במועצה הי תה בשאלת היסודות האידיאולוגיים , לפי בקשת המארגנים . ראש בית"ר פתח : 'חלק גדול של האידיאולוגיה הזאת נוסת כבר . כל אידיאולוגיה מתחילה מספר . לנו אין עדיין ספר זה , יסודות ראציונאליים הן לגבי חלוקת התפקידים , והן לגבי הגראדאציה שביניהם . ובנוגע למיבנה : ' בדאנציג קיבלנו מודוס של גדודים , והגדודים צריכים לכלול את כל שלוש הדרגאות ... החלטה זו לא התגשמה בחיים ... וזקוקה למודיפיקאציות . ' בגין הזכיר לטובה את ההכשרה ב'מוסדות , ' שה קימה בית"ר — בי"ס חקלאי בווילנה , נגרייה בשברשין , מסגרייה בסובאלקי . על שיטתה של ההכשרה קבל פ ר ו פ ס : 'המירוץ אחרי מאות פלוגות של הכשרה הוא חטא שאין לו כפרה . זאת היא דרך לליקבידאציה . ' ההליכה לפי שיטת ' החלוץ' והמישרד הארץ ישראלי לא היתה ראויה מעיקרה , ואף החומר האנושי לא התאים תמיד התאמה מליאה . רמבה מסר את הדין וחשבון הכללי לתקופת העדרו של פרופס , והדי גיש שמשום ריבוי הקננים והחברים הוחלט על דיצינטראליסאציה , שלפיה נמסרו תפקידים איר גוניים חשובים למיפקדות הגליליות . במשך הזמן צורפו על 22 אלף החברים עוד , 7000 והפעולה האירגונית זוקפת לזכותה עריכתן של עשרות מושבות קייץ ומושבת מדריכים מרכזית בז'ילונ קה , קורסים להכשרה הגנתית , אירגונן של פלו גות הכשרה צבאית ( p . w . ) רשמיות , וכן עריכת כינוסים ליובל חמש עשרה שנים לגדודים העבריים , שזכו להדים מרובים . כן ציין את הפעולה התרבותית והסיפרותית הגדולה שנעשתה במדינה עם תחילת הוצאתו של 'מדריך בית"ר , ' ועם הוצאת ספרו של ראש בית"ר - 'קובץ למען הנוער הבית"רי' ( באידיש , ( וחוברתו של קלארמאן על 'שקרו של בן גוריוף , ועוד . ד"ר א"פ ו ו ר ט ס מ א ן מסר על פעולות מישרדו בנציבות - מישרד לשירות הבריאות , שעשה להבט חת מדריכים מתאימים ולסדרים סאניטאריים נאותים . מבין ההחלטות היתה החלטה קובעת לעניין ניהולה של העבודה בעברית , בין בקן ובין בחוץ , תוך כדי החמרה בידיעת הלשון במעבר מדרגה לדרגה . זי ב ו ט י נ ס ק י שיצא יחיד אל החזית החדשה ושקוע היה בשאלות אירגון התנועה , כאילו היתה חדשה , ובעסקי תעמולה , נאומים וכתיבת מאמ דים , ראה הזדמנות לעצמו לבוא אל אישי בית"ר במרכז היהודי הגדול ולשמוע את דופקה של בי ת '' ר מקרוב . בדבריו בא להסביר את עמדתו , אחר ששיבח את בית"ר : 'מי כמוכם דואג לשלימותה של תנועתנו ההרצלאית . ' היו הימים מייד לאחר ההכרזה שהכריז מעיר לודז / עדיין לא היו הדים ברורים של תגובות מכמה וכמה ארצות , ורק ברור היה , שנתפתח ויכוח חריף ביוזמתו של גרוס מאן וחבריו הן בווארשה והן במרכזים אחרים . במועצה זו אמר ראש בית"ר : 'אם הוויכוח הזה יימשך - אדרוש פלביסציט / מישאל עם . / אם רובו של הציבור הצה"רי ייתנגד לעמדתי - אס תלק , אבל אם הרוב יהא בעדי — יהיה הצד השני חייב לוותר . מטרתי היחידה היא אחדות הצה"ר . ' בשום פנים ואופן לא היה מוכן בלב קל לוותר על החברים שהלכו עמו כיברת דרך , ול פיכך הזהיר וחזר והזהיר : 'אני מבקש לא לנהל מילחמה חריפה ... תעשו את זאת בטאקט הד רוש , למען שמש מופת לצה"רים הזקנים . טאקט , טאקט , טאקט .... מוטב יותר ששמי יגודף , משת גנו עליו באופן בלתי מתאים להדר הבית"רי . ' ראש בית"ר הסביר הסבר היסטורי : 'זהו הניסיון השלישי ליצור את התנועה הציונית . את הניסיון הראשון עשה פינסקר , השני - הרצל , ואת הניסיון השלישי - הננו עושים . ' 'תנועת הצה"ר תתפתח ותגדל . היא תהיה קודם רוב בציונות , ואחרי כן הציונות כולה . בית"ר תהיה המחוקק המוסרי והרוחני לכול הנוער העברי ' .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר