ויכוחים על עקרון ואמצעים

עמוד:51

ויכוחים על עקרון ואמצעים רובם של החברים היו באותו זמן תלמידי בתי הספר ובית" ר היתה להם למעשה המשך של לימודי בית ספר . בית"ר חייבת היתה להק פיד על חובת המישמעת הראשונה של התלמידים כלפי סדרי בתי ספרם , ואת חובתם הראשונית להבטיח את התקדמותם כתלמידים . בתחילת האביב ( 1925 . 4 . 17 ) הודגש בישיבת 'ועד הרא שים' ש'הגיעו ימי הבחינות' - וכנראה הכוונה כאן לבחינות הבגרות של תלמידי המחלקה משום אתחלה של הכשרה צבאית , שתוך זמן קצר קיבלה אופי וממדים רציניים יותר . בו באופן התייחסו - לפי העדויות - בכול הרצינות להכשרה העצמית במיקצוע , שהרי ההכשרה המיקצועית — ברוח הפרודוקטיביסאציה שהילכה בחוגים המשכילים והמתקדמים בעם , ולא פחות — אף בחוגי הציונים לכול שדרותיהם - היתה אף היא יסוד גדול מיסודות פעולתה של בית"ר מתחילתה . אותה הכשרה מיקצועית נתחייבו בה , וקיבלו על עצמם , כל החברים , ללא יוצא מן הכלל , וקיימו אותה בעזרתו של בית הספר למלאכה של חברת מפיצי ההשכלה בריגה , וב מיתקניו . אותו זמן כבר נתקרבה בית"ר בריגה לסיום שנת קיומה הראשונה , ובזכות יחסה הרצי ני לקבלת עול ופעילותה בכול תחומי המעשה הציוני בכלל זכתה לאהדתם של הרבים , ואף לעזרתם של אישים ומוסדות . על הימים הראשונים הללו כתב לובוצקי לאחר חמש שנים : 'נשמענו לפקודותיו של ה"פולקוב ניק '' הרוסי השיכור , כאילו יצאו מפי שר צבא של הגדוד העברי "העתיד להיווסד בארץ ישראל ' , וזוכרני , שלעתים הייתי עוצם עיני בשעת עומדי בשורה , וחוזה את חברינו — ואני בתוכם - צועדים בקצב בחוצות ארץ ישראל לבושי תיל בושת הגדוד , ובפינו שירנו האהוב ביותר "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים . " ... זו היתה התקופה הרומאנטית שלנו . — אחרי כן באו ימי המעשה . המישמעת והכוח שרכשנו לנו בימי ה '' פולקובניק '' נהפכו למרץ יוצר ועבודה . האידיאל ( ההסתדרותי ) / האירגוני / שהיה אז בלבות כולנו היה : המושבה התרומפלדוריתבארץ ישראל . היינו ממציאים לה שמות . והיינו מתארים לנו את תוכניתה סדורה לפי התוכנית של קבוצת מרחביה , שעמדה אז בלישכת הקק"ל בריגה . אולם לא הסתפקנו בהזיות . התחלנו לעבוד ממש . מכיוון שלבית הספר היהודי למלאכה אשר בריגה ישנן רק שלוש מחלקות — נגרות , מסגרות וחש מלאות - נהפך שליש הסתדרותנו לנגדים , שליש - למסגדים , ושליש - לתשמלאים' < y ( 15 בחוברת 'משואות / גל' . 1928 . 12 . 10 , 9—8 בהמשך לדבריו טל הרומאנטיות של הימים מוסיף לובוצקי בסוגריים ; 'תמיהני איך מעיזים אותם מחברינו '' הבוגדים' שעזבונו וייסדו אחר כך בלאטביה את השומר , '' לקרוא לנו היום בשם 'ריאקציו נרים שחורים '' ו '' פאשיסטים" בלוויית כל ריגשות השינאה והבוז הכלולים בשבילם בשמות אלה , אם נשאר בהם שמץ זכר מהימים ההם . ' משה יואלסון

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר