"אנחנו הבורגנים"

עמוד:216

הממלכה האמיתית של הקבצנים , לובשי הבלויים והילדים הרעבים , — הריהי דווקא רוסיה הסובייטית : — לא אנגליה , לא צרפת וגם לא אמריקה אינן צריכות להיכלם בפניה , ואבסורד גדול עוד יותר הוא לחוות בושה ז י ז תוך הרגשה , כאילו אף אנו עצמנו הנחנו לעצמנו להשתכנע , כי "במסגרת המשטר האינדיווידואליסטי" תופעות אלה הן "בלתי נמנעות . " פטפוט . כשם שאבעבו עות וחולירע , עבדות , עינויים , גיטו , קבלת שוחד בדין , וכשם שכל מחלות הגוף או החברה יסולקו ביום מן הימים , כר גם יסולק העוני , והוא יסולק " במסגרת" אותו משטר כלכלי אינדיווידואליסטי , שידע לגבור על החולירע ועל משטר שיעבוד האיכרים . אין זו הפעם הראשונה , שאנשים טובים מתנסים בהרגשת בושה לנוכח רעה חולה זו , שטרם מצאה לה פתרון . "בושה להסתכל בעיניו של האיכר , " כתב טורגנייב . כך דיברו גם באמריקה מתנגדי העבדות ערב מלחמת האזרחים . כזאת אמר בלי ספק גם מיראבי לפני שנת . 1789 ובלחץ משותף , תוך התקדמות הדרגתית לכיוון אותו הליבראליזם ואותה הדמוקראטיה , איש איש בסביבתו ובתקופתו , נמחה מעל פני האדמה זכר העבדות ובעלי העבדים . הדבר עלה בידם , משום שהם לא "קיפלו את זנבם , " לא עשו בידיהם תנועת יאוש . ולא אמרו : "כיצד נוכל ? הרי זו משימתו של מעמד אחר , ענייננו — לחלוף מן העולם , " אלא להיפר , הם באו לכלל הכרה , שכל בעיות החברה הן דווקא בעיותיהם שלהם , ודווקא עליהם לפתור אותן . כד בדיוק יגיע יום , כאשר אנו , דווקא "אנו , " בלא להיזקק לשום שלטון מעמדי של הפרוליטאריון , נבטל בהדרגה את העוני מן העולם . באומרי "אנו , " אין בכוונתי לומר , שהבורגנות לבדה תעשה זאת בלא עזרת הפועלים . בעבודה מדינית אין פעילות מונופוליסטית : יש רק פעולת גומלין של המעמדות , ובמקום בו מופרת הדדיות 0 כמו ברוסיה , — שם נולדים הגעגועים לבורגני . בכלל , אין פטפוטי הבל גרועים מאלה הקשורים בדיבורים על "שליחותו" המונופוליסטית של מעמד זה או אחר . אד משנעשה הדבר לאופנה , ואת המלה " בורגנות" חסכו לכינוי גנאי , הרי שכשרה השעה להכריז מתור הכרה עמוקה — לתועלת שני הצדדים — כי כל עוד תאיר השמש והארץ תצמיח דגן , ינהיגו את העולם הרעיונות שלנו . מהיום בו באו לקיצם ימי הביביים ונתחדש בעולם מחזור הדם של היצירתיות , מהיום בו התחיל איש הרנסאנס לחפש דרכים חדשות לייצור ולחליפין , — מאו תו היום מנהיג את העולם נושא חזון היוזמה הפרטית , היוזם , המארגן . הוא יצר את כל מה שהעשיר את התרבות האנושית : הוא בנה ערים וסלל דרכים , יצר את המשפט , המדע והאמנות . הוא יוצרה של הקידמה ונושאה : אם יש לו למישהו זכות ראשונים לתואר ה"שאור שבעיסה , " הרי זה הוא והוא בלבד . ואולם אין

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר