"אנחנו הבורגנים"

עמוד:213

האידיאולוגיה של המאה ה 19 דחויה , שחוקה והוטבעה בה החותמת המגובה ביותר בזמננו : חותמת הבורגנות . דבר זה כשלעצמו אינו נורא כל כך . כבר אירעו בעבר מקרים , שבהם נעשו לזמן מה רעיונות טובים קרבנות לרדיפה . ואולם , עם זאת , — אם טובים הרעיונות , חשוב שלא יאבדו נושאי הרעיונות האלה את נכונותם להילחם עליהם , את הרצון להיאבק על אמונתם מתוך כוונה נחרצת להילחם על עמדותיי / ם ולנצח . גרוע מכל הוא זה , שהבורגנות בימינו נעדרת הלד יוח שיש בו מן הנכונות להדוף את ההתקפה לאחור , וכאילו לא ניכרת בה בבורגנות אמונה בכוחות עצמה . מובן , שהיא שומרת מכל משמר על רכושה הממשי , אד להט רעיוני אין לה . מבחינה מוסרית "קיפלה הבורגנות את זנבה בין רגליה . " היא מתביישת לבטא בקול רם את סיסמאותיה י היא מגמגמת ומשפילה עיניה כשעליה לבטא מלים כמו חופש , שוויון , או זכות בחירה כללית . משום כך נעדר ממנה רגש של סלידה גלויה ובריאה מפני אנשי seen r השחורה" מן הדגם החדש . דווקא מיטב נציגיה , שבעיניהם נחשב רעיון החוק המעמדי לקללה משחר ילדותם , מתחנפים עתה תכופות ( בסתר ואף בגלוי ) אל המטיפים בגלוי למדיניות המעמדית . ומובן , שאצל הבורגנות היהודית יהיה הזנב מקופל בין הרגליים יותר מאשר אצל כל אחד אחר , כדרכנו בקודש להגזים בהתנהגותנו . איני יודע אם ניתן — מבחינה "מדעית" מלאה — לכלול אותנו , הקרויים בשם בעלי המקצועות האינטליגנטיים , בין שורות הבורגנות . אין אנו מתעניי נים בתארים כשלעצמם ואין אנו מתיימרים להתעטר בכבוד כזה . אולם במחנה " הפרוליטארי" הוחלט זה מכבר שאנו — בורגנים . במטותא מכם : לדחות כבוד זה איני רואה כל צורך . כמו שכתב בשעתו נאדסון 8 על היהודים : "מי יתנני בין שורות לוחמיו , העם העשוק " ... ובקבלי עלי תפקיד זה , אני רוצה קודמ כל למחות על דבר ה"זנב המקופל" והפרצוף המבוייש . בשום פנים ואופן אין לנו במה להתבייש , חברי הבורגנים . 8 נאדסון , סמיון יעקובלוויץ' , ( 1887-1862 ) משורר רוסי , ממוצא יהודי . הקדיש לעם ישראל את שירו "גדלתי זר לך , העם המנודה , " שנכתב בהשפעת נחשול הפרעות .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר