פרק א "קול אומר - קרא!"

עמוד:9

פרק א !" קול אומר - קרא " יום אחה כך מספרים , נשאל הסופר הרוסי מקסים גורקי כיצד ראוי לכתוב ספרות ילדים . תשובתו של סופר מהולל זה , שהשפיע אולי יותר מכל אדם אחר על ספרות הילדים הסובייטית בראשית צעדיה , היתה קצרה וקולעת : '' כמו למבוגרים , אבל טוב יותר " . אין ספק שתשובה מבריקה זו לא נאמרה לתפארת המליצה . מתוך מגעו הקרוב עם ילדים ובדיקת טעמם הספרותי הבין גורקי , כי הקורא הצעיר וחסר הנסיון אינו מסוגל עדיין להבחין תמיד בין סולת לפסולת , ועל כן יש לספק לו ספרות טובה ומאלפת , שתעניק לו חוויות וערכים . כיצד תיבחן ספרות ילדים טובה ומאלפת ? לפני שננסה להשיב לשאלה זו , מן הראוי לעמוד תחילה על משמעויותיו השונות של המושג ספרות ילדים . " םפרות ילדים נקרא אותו ענף של ספרות בפרוזה ובשיר , המותאם בתוכנו ובסגנונו להבנתם של ילדים מגיל 5 עד 13 בערך " . כך הגדירה האנציקלופדיה החינוכית את המושג , ויפה הגדירה אותו ( אם כי יש המרחיבים את תחום הגילים לכאן ולכאן בשנה שנתלם . ( לאמור : זוהי ספרות המתארת מצבים הקרובים לתפיסתו של הילד , המצטמצמת בתחומי המושגים המובנים לו ואשר סגנונה פשוט ובהיר . בספרים השונים , הדנים על מדע סםרות הילדים , ניתן למצוא שתי הגדרות משנה למושג , האחת מצמצמת והשנייה מרחיבה יותר . ספרות הילדים כוללת , במשמעותה המצומצמת , אותן יצירות שכוונו כמפורש לקורא ( ולמאזין ) הצעיר לצורך קריאה והנאה , העשרת אוצר המלים והקניית מושגים וערכים . הווה אומר , רק אותם כרכי סיפורים ושירים , שחוברו 1 הערך ספרות-ילדימ — הבחינה הספרותית , מאת לאה גולדברג , אנציקלופדיה חינוכית נ ( דרכי החינוך , ( ירושלים תשי"ט , עמ' . 949

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר