מבוא

עמוד:4

הן כפרק בתולדות עם ישראל בכלל והן כפרק בלתי נודע של תולדות האוכלוסיה הנכבשת של סוריה וארץ ישראל תחת שלטון הצלבנים . ואמנם כך נדון במקצת הנושא במסגרת מחקר על היאחזויות הצלבנים במזרח . לפני שנים מספר , שעה שעסקתי ב'מיעוטים' ( כלומר האוכלוסיה הכבושה , אשר היוותה ככל הנראה רוב מספרי של האוכלוסין ) במדינות הצלבנים , נעשיתי מודע יותר לצורך במחקר מונוגראפי של יהודי ארץ ישראל תחת שלטון הצלבנים , לא רק כתרומה לידע של תולדות עם ישראל , אלא גם כתרומה משמעותית לתולדות הממלכה הצלבנית וחברתה . מחוץ ומעבר לחברה הפראנקית , לעדות הנוצרים המזרחיים ולמוסלמים , חיו היהודים את חייהם בבדידות מתוך דבקות באדמת אבות . לא תנאים כלכליים ולא יתרונות חברתיים עשויים לבאר את התמד קיומו של היישוב היהודי ואת רצונו לחיות בארץ , שפרנסתו של אדם קשה בה , והקנאות הנוצרית או המוסלמית , שקירבת המקומות הקדושים עלולה היתה להציתה בנקל , הפכו את חיי היום יום בה לסכנת נפשות מתמדת . כמה מן הקהילות היהודיות שנתקיימו בתקופת הצלבנים , קרוב לוודאי שהיו מילידי הארץ , צאצאי אוכלוסיה יהודית שקדמה להשתלטות הרומית , הביזאנטית והמוסלמית על ארץ ישראל . כאלה היו , כנראה , היישובים היהודיים בגליל , שמיקומם וממילא עיסוקם החקלאי , ואף עובדת קיומם בתקופה הערבית שקדמה לצלבנים , מורים על קדמותם . קהילות אחרות נוסדו בזמן מאוחר יותר , כגון קהילת ירושלים , שלא נתחדש בה היישוב היהודי עד אחרי הכיבוש המוסלמי ששם קץ לרדיפות הביזאנטים והאפליה הנוצרית , באמצע המאה השביעית . קו אופייני בתולדות היישוב היהודי בארץ ישראל הוא הזרם המתמיד של עלייה לרגל והגירה , שהבטיח את התמדתו של היישוב ברצף הדורות . קהילות יהודיות בודדות אפשר שיעברו מן העולם מחמת רדיפות והתרוששות , אלא שכעבור דור או דורות אחדים היתה נוסדת במקומן קהילה חדשה על ידי התיישבותן של כמה משפחות , ואליה היו נמשכים מתיישבים חדשים , או עולי רגל שהשתקעו בארץ . אמנם כמה מקומות שנוטשו לא נתחדש עוד יישובם היהודי,- אבל הנכון לגבי יישובים בודדים אינו תופס לגבי הארץ בכללותה , מאחר שאין פרק בתולדותיה שלא היה בה יישוב יהודי . 6 י' פראוור , הצלבנים : דיוקנה של חברה קולוניאלית , ירושלים תשמ"ה , עמ 329-250 [ להלן : פראוור , דיוקנה : f ? nV ] H . W . Hazard ( eds . ) , A Historyof the Crusades , V , Madison 1985 J . Prawer , 'Social Classes in Crusader States : The "Minorities '" , K . M . Setton , N . P . Zacour & 7 . [ פראוור , מעמדות 8 . [ לא מעט נכתב על עליות בודדות , אולם עד עתה חסר מחקר מקיף של תולדות העליות לארץ ישראל לאחר תקופת התלמוד . על תקופת התלמוד ראה : ש' ספראי , העלייה לרגל בימי בית שני , ירושלים תשי"ח . סקירה כללית על העליות המאוחרות , ראה : א '' ד וילהלם , דור דור ועוליו , ירושלים . 1946

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר