פרק שלושה־עשר מטבעות ירושלים בימי בית אמיה ובית עבאס

עמוד:340

מטבע מספר 2 פנים : הח'ליפה ניצב לפנים . מזוקן , לבוש גלימה ארוכה וכיסוי ראש בסגנון מזרחי המשתפל לצדדים , משעין את ידו הימנית על חרבו , כפי שהאמאם עושה זאת בשעה שהוא נושא את הח'טבה לפני הקהל . בצדדים כתובת : ^ " ג . JJI jj " _ ,, ( מחמד שליח האלוהים . ( גב : האות היוונית , m למטה קו . מימין , מלמעלה למטה הכתובת : o , L ,. ~ Ji ( פלסטין . ( משמאל , מלמטה למעלה הכתובת : ULI > איל ! א - ( טיפוס מטבע זה מופיע בכמה ואריאנטים , אבל אין ביניהם שינויים בעלי משמעות עקרונית . מטבע מספר 2 א בגב המטבע הכתובת פלסטין , מתחילה מימין ופונה כלפי מעלה . מטבע מספר 2 ב בגב המטבע , משמאל , הכתובת פלסטין ומימין הכתובת איל ! א . מטבעות ביזאנטיים ערביים ועליהם כתובות ערביות בלבד נטבעו בערים הבאות : בית שאן ( על טיפוס עם האות K בלבד , ( דמשק 8 ויבנה . המטבעות שלאחר הריפורמה בעת כהונתו של הח'ליפה עבד אלמלך בן מרואן ( 705-685 ) חלה הריפורמה הגדולה במטבעות . נעשה ניסיון לתת למטבעות אופי מוסלמי יותר ולהתרחק מן ההשפעה הביזאנטית , שהרי עד אז השתמשו ברחבי האימפריה המוסלמית במטבעות זהב ביזאנטיים ועליהם סמלים נוצריים , ובמטבעות ברונזה דמויי מטבעות ביזאנטיים . מכאן ואילך נטבעו מטבעות זהב , כסף וברונזה מוסלמיים טהורים , השונים לחלוטין מן המטבעות הביזאנטיים . בדרך כלל יש בהם כתובות בלבד . הכתובת הדומינאנטית ביותר במטבעות ה'פוסט ריפורמיים' היא : ui y / JI y , ^ j ( אין אל מבלעדי אללה לבדו . ( לעומת מספרן הקטן יחסית של המיטבעות שפעלו לפני הריפורמה , גדל עתה מספר המיטבעות , והן היו פזורות על פני כל האימפריה המוסלמית . מטבעות ירושלים שלאחר הריפורמה אין בהם , כאמור , אלא כתובות ( לפעמים בתוספת דגם זעיר , ( וכולם מטיפוס אחיד בעיקרו . המטבעות שנטבעו בירושלים בראשית המאה הח' לספירה עשויים כולם ברונזה , בעריכים של פלס אחד ( אפשר שהיו 60 פלס בדרהם כסף . ( New York 1976 , p . 24 al-Malik ' , Colloquium in Memory of G . C . Miles , Coinage of Syria : An innovation by 'Abd M . L . Bates , 'The "Arab-Byzantine" Bronze 7 8 ייקר ( לעיל , הערה , ( 4 עמ' , 14 מס' ' . 42 ברמן א . מטבעות אסלאמיים , יד ל . מאייר , ירושלים , 1976 עמ' , 29 מס' . 60

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר