פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:324

את הכותרות המצויות בכיפת הסלע ניתן לכנות בשם כללי של כותרת קלאסית , היא הכותרת הקורינתית , המבוססת על הדגם הצמחי של האקנתוס . הואיל והכותרות היו בשימוש משני , אין הן זהות . כמה מהן אף שייכות לתקופה הרומית המאוחרת , אשר בה כבר נפגם קמעא הטיפוס הקלאסי . הכותרות שבכיפת הסלע נקבעו ככל הנראה כבר במאה הד , בימי עבד אלמלכ . קרוב לוודאי שכבר אז היו הכותרות מצופות זהב , והן השתלבו במתכונת המפוארת של הדיקוראציה הארכיטקטונית . במסגד אלאקצא , כאמור , אין עוד שרידים מן התקופה המוסלמית המוקדמת , להוציא שתי כותרות בראש שני עמודי השיש הנמצאים מתחת לתמיכת הריבוע שלפני הכיפה . העמודים דומים ביותר לאלה המצויים בכיפת הסלע , אלא שהם אינם מצויים באתרם , והוצבו במקומם הנוכחי בעת השחזור האחרון , בשנות הארבעים של המאה הנוכחית . בין השרידים הפזורים בשטח הר הבית , שרובם שייכים לשלבי בנייה שונים של מסגד אלאקצא , נראה מספר רב של כותרות , שהיו בשימוש משני , אך סגנונן מעורב יותר . כך מצויה כרחבה כותרת , הנושאת עדיין עדות לעיטור של צלבים והשייכת באופן ברור לתקופה הביזאנטית . באיזור מצויות אף מספר כותרות סל ( על השתיים הנותרות היום מקבוצה זו כמסגד אלאקצא , ראה לעיל , ( השייכות לתקופה הביזאנטית , לימיו של יוסטיניאנוס ואולי אף לימיו של הךקליוס . קבוצת כותרות מונומנטאליות , שאף אותן יש לייחס למסגד אלאקצא , שייכת לתקופת הש' פוץ הפאטמית . כותרות אלה גדולות במיוחד במידותיהן , והן חורגות מן הטיפוס שאפיין את התקופה האמיית . גודלן מעיד גם על ממדי העמודים שעליהן ניצבו . דגם הכותרות הפאטמיות האלה מבוסס על הדגם הצמחי , אלא שריחוקן מן הכותרת הקורינתית הקלאסית בעלת העלים הנאטוראליסטים נראית לעין . כותרות אלה עדיין שמרו על שרידי צבע , בעיקר צהבהב ' ) אוכר . ( ' לפנינו אפוא כותרות השייכות למערכת פוליכרומית עשירה , ששילבה מספר אמצעי קישוט ועיטור והשתמשה בחומרים שונים . דבר זה שיווה לה מראה רב גוני . בכיפת השלשלת מצוי מגוון הכותרות המרתק ביותר מן המאה הז . ' כיפת השלשלת בנויה , כפי שצוין , שתי מערכות של קשתות , הנתמכות על ידי מעגל של שישה עמודים המצוי בתוך מצולע בן אחד עשר עמודים . כמבנה היו אפוא שבעה עשר עמודים נושאי כותרות וחלק מהם עמדו בצמדים , האחד מול חברו . הכותרות הנן בעלות סגנונות שונים . בין הכותרות ניתן למנות כותרת קורינתית קלאסית , לצדה של כותרת סל ביזאנטית . זו האחרונה מתאפיינת בעבודת הקידוח שבה . אף מצויות כאן כותרות ביזאנטיות מטיפוס שונה , בצד דוגמאות נדירות של כותרות קופטיות . לא ברור אם היו אי פעם כותרות אלה צבועות או מוזהבות . היום אין כל עקבות צבע על גבי הכותרות של כיפת השלשלת , וייתכן שהצבעוניות שלהן אבדה בגלל היותן חשופות במשך זמן רב לפגעי הזמן והאקלים . מאידך גיסא , בכותרות שנתגלו בחפירות שלרגלי הר הבית , השייכות ברובן לטיפוס הכותרות הקורינתיות , שרדו במקרים מסוימים סימני צבע , המעידים על כך שהכותרות היו מוזהבות . איור . 6 ציפוי לוחות שיש בכיפת הסלע ( צילום זאב רדובן ) - בעלי אופי חילוני ניתן להצביע על כותרות מפוארות , שהוכנו בתקופה האמיית במיוחד לצרכים חילוניים . כך דרך משל בח'רבת מפגיר . 25 ראה המילטון , תמונה . 1 ניתן להבחין , שכל העמודים מתקופות קדומות הוחלפו מאז בעמודים מודרניים . 6 ב ראה המילטון , לוח י . *

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר