פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:281

היתה הסכמה מלאה על היחס שבין הנבואות העתיקות ובין מאורעות ההווה . ניכר היה חשש מסוים , מעין אי נחת אינטלקטואלית . מן הניסיונות לרדת לעומקם של המאורעות . לא רק לכתבי הקודש אלא גם למאורעות ההווה היתה משמעות 'עמוקה' או חבויה . אפילו אקהךד מאורה ( Aura Ekkehard von ) היסס במקצת בעניין זה , כפי שעולה משלושה הפרקימ האחרונים של ספרו , שהם מעין אפילוג היסטוריוסופי . אמת שקץ הימים קרב ובא ; דומה שבאה עת התגשמותן של נבואות קדמוניות 1 אלוהים השקיף ממרום קודשו ומרחם על ציון עירו , היא ירושלים ( בהשראת תהלים קב כ ואילך ; ישעיה סו י . ( 'נבואה זו ואלפי נבואות דומות לה , אף שהן מתייחסות דרך ההעלאה per ) ( anagogen לירושלים אמנו , אשר למעלה , ' יכולות להיות בעלות ערך במובנן ההיסטורי או המילולי בעיני העם הפשוט . " עוד יותר בולט ההיסוס בדברי בלדריק , הבישוף של ד 1 ל . בנאום שנשא ארנולף , הקאפילאן של רוברט דוכס נורמדיה , לפני ההסתערות הסופית על ירושלים נאמר : העיר אשר אתם רואים היא סיבת כל מאמצינו . ירושלים זו היא בת דמות של ירושלים השמימית . לעיר זו ישנה הצורה של זו שאליה אנו שואפים ... אם אכן תיטיבו והעמיקו חשוב , תיווכחו כי ירושלים זו שאתם רואים , שאליה באתם וממולה אתם ניצבים , מגלמת ומציגה את העיר השמימית . היחס בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה אינו מוסבר . אולם הבישוף של דול ביצע בטיעוניו תפנית לא צפויה , בהנמקה : מה יקרה אם המוסלמים יישארו בירושלים ? 'ברור , ' הוא אומר , 'עלינו להתיירא פן תינעל העיר השמימית לפנינו ותילקח מאתנו , אם בשל אוזלת ידנונורחק מביתנו על ידי נוכרים זדים " . ' אם כן , לפנינו לא רק יחס מיסטי , אלא גם קשר מאגי , הקושר את שתי הערים זו לזו . אובדן ירושלים הארצית , הממשית , עלול לקפח את זכות החזקה והכניסה אל ירושלים השמימית . צד דומה לגישה זו שבאדיקות אנו מוצאים בקרב ההמונים והנבערים שיצאו למסע הצלב הראשון , שלא ברור היה להם אם צועדים הם אל ירושלים השמימית או אל ירושלים הארצית . ככלות הכל , היו פני הצועדים בפיקודו של האל ( Deo duce ) מכוונות אל פאתי שמיים , למקום שפנו אליו מזבחות הכנסיות ברחבי העולם הנוצרי כולו , כיוון השמש העולה . Ekkehard , Hierosolymita , RHC , HOcc , v , p . 3 & E-. ] n bus membris ab uberibus consolationis praescrip- nostram Jerusalem referantur ; tamen infirmiori- anagogen ad illam quac sursum est matrem 'Haec et huiusmodi milie praesagia , licet per . tur ' etiam hystorialiter practica discursione cohortan- ne vel participatione gaudii , periculis se tradere tae vel scribendae potatis , pro tanti contemplatio- אין דברי אלןהרד מובנים די צורכם . הדרך שבה הבנתי את דבריו נאמרה לעיל . האגנמאיר , כר סמכא חשוב בעניין , שפרסם הוצאה ביקורתית , מפרש מתוך היסוס רב בצורה שונה . . ed . H . Hagenmeyer , Tubingen 1877 , p . 301 , n . 15 Ekkehardi Hierosolymita , אקהרר חושש לפירוש זה של הנבואות , כיוון שיש למעשה לפרשן על דרך ההעלאה . אולם המשמעות ההיסטורית תזכיר לאנשים את סכנת ההשתתפות בעלייה לרגל לירושלים הארצית . לא נראה לי שפירוש זה תואם את המקור . civitas illius ad quam suspiramus forma est ... Haec tamen Jerusalem coelestis instar est ; haec 'Haec , quam videtis , totius nostri causa est laboris . 1 . IV , c . 13 , RHC . HOcc , IV , pp . 100 G-101 C : " 4 ilia coelestis nobis claudatur , nobis auferatur , si ( vers . ostendit ) ... Pro certo timendum est ut civitas civitatem coelestem et praefigurat et praetendit Jerusalem , quam videtis , cui advenistis , illam Certe , si bene et recte considerare volueritis , ista nobis desidiosis a malignis hospitibus nostra . domus abdicabitur נוצר כך הקשר , שתואר יפה על ירי מאהל ( לעיל , הערה , ( 1 עמי , 25 כיחס של 11 < 1 כ 11 כ ^ 1 Abbi 1 d בין ירושלם של מטה לבין ירושלים של מעלה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר