פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:272

כהיסטוריון לא היה רכ , ועוד פחות מכך הצטיין בידע האטימולוגיה . אך עם זאת הוא עשה כמיטב יכולתו , כשהוא מפיץ את מה שקנה מאיזידור מסביליה , וכך הוסיף להתפשטות הסיפור : שכחתי לציין לעיל , שאת ירושלים של מטה יש להבין בארבעה אופנים 1 הראשון היסטורי , העיר אשר כוננה שם , בנו של נוח , על הר המוריה , וקראה שלם \ השני , עיר היבוסים , ומכאן השם יבוס ! השלישי , העיר אשר בנה שלמה וקראה היירוסולימה , ( Hierosolyma ) שהוא צירוף השמות יבוס ( Jebuseus ) ושלמה , ( Salomon ) כאילו נתכוון לומר יבוסולימה , ( Jebusolyma ) ואחר שחרבה בידי הרומאים נבנתה על ידי איליוס אדריאנוס , ועל שמו היא קרויה איליה . הוא ממשיך עם הסבריו האליגוריים , המרמזים על הכנסייה הקדושה , היא ירושלים השמימית , ועם הסבריו האנאגוגיים . חזון השלום ( visio pads ) יחול רק על מי שמצאו שלום באמונה במשיח . ההסבר האנאגוגי מתכוון לנשמה הקדושה או המתקדשת , הזוכה לראות את האדון בהסתכלה אל תוכה פנימה . הוא מסיים בתפילה , שאלוהים אשר החריב את ירושלים הארצית וציווה על ירושלים השמימית ימחה את חטאי הגוף והנפש ויובילנו אל חדרי כלתו , שם תמיד נחזה עמו בטוב ירושלים . ושוב מחזירה אותנו ירושלים , כשמעליה סוככת חשרת עבים של פרשנות מלומדת , אל הפרשנות הפאולינית . אף שירושלים של מטה קיימת ללא ספק על המפה , אין לה אחיזה בהשקפת העולם הנוצרית . הדברים כה הרחיקו לכת , עד כי הצליינים לארץ הקודש לא חשו עצמם בנוח , עד כדי כך שהרגישו צורך להצטדק על עלייתם לרגל . מחבר תולדות חייו של קונךד , הבישוף של קונסטנץ ( נפטר בשנת , ( 976 כתב , כי גיבורו התנסה שלוש פעמים בסכנות הים , כדי לראות את ירושלים אותו מספר פעמים ואף אם היא הארצית , כי הוא החשיב את ההסתכלות בארץ המובטחת אף בצורתה הגשמית , אותו מקום שבו דימויי האבות ונבואות הנביאים אפשרו להסתכל באופן רוחני באלוהים אדם . המניע של קולמן ( Coiman ) הקדוש בשנת 1022 לעלות ולראות את 'ירושלים הארצית' היה 'דחף aedificata a Sem Noe filio , et vocata Salem : liter primo , civitas quae in monte Moria sita est , terrestris quatuor modis intelligenda est ; historia- col . 973 : 'Omiseram supra quia Hierusalem Walafrid Strabo , op . cit . ( above , n . 77 ) , PL , 114 , 7 rnTK : nrnz / m . Aelia vocatun ecce ad litteram ' reaedificata est ab Aelio Adriano , a quo nunc quasi Jebusolyma : postea destructa a Romanis , vocata est Hierosolyma , ex Jebusaeo et Salomone , vocabulum Jebus . Tertia a Salomone , et inde secunda possessa a Jebusaeo , ex qua sortita est מסביליה , לעיל , הערה . 60 ' quatenus nos introducat in cubiculis : 974 ' !^ , DIP 80 bona quae sunt in Hierusalem' sponsae suae , ut cum eo videamus indeficienter oraculis , ipsum Deum hominem , quern praecine- patriarcharum figuris et prophetarum trascensis terram repromissionis aspectu intuetur carnis , ubi lem et si terrestrem videt non pro nichilo ducens , si 'Pericula maris tertio temptat , ut totiens Hierusa- Vita Chounradi , MGH , Scriptores , IV , c . 7 , p . 433 : 81 . signacula , fidei contempletur oculis' bant septem humanitatis assumptae reserantem קונךד בנה מספר כנסיות בעירו קוינסטנץ ; בזו שהוקדשה למאוריציוס הקדוש בנה דגם של קבר ישו שבירושלים . מבנה זה ק ושט על ידי צורפי זהב . ראה : שם , פרק ו , עמ' . 432

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר