פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:271

, ( Rabanus Maurus ) ראש מנזר פולךה ( Fulda ) והארכיבישוף של מיינץ , שהיה תלמידו של ולפךיד סטךבו ; Waiafrid strabo ) נפטר בשנת ( 849 חוזרים על אותם פירושים . וכך אומררבנוס מאורוס : ציון היא העיר ירושלים , והיא נקראת כך על שום ההר שבחלקה הדרומי . לשמה יש מובן מיסטי , משום ש'ציון' פירושה מצפה ( specula ) או התכוננות פנימה , ( contemplatio ) והיא מציינת את הכנסייה , את הנפש המאמינה או את המולדת השמימית . על פי ההיסטוריה [ כלומר לפי הפירוש המילולי , [ היא מציינת את העם היהודי , או את העיר שעל הר ציון , הנקראת ירושלים ... על דרך האליגורית היא היא הכנסייה הקרושה ... על דרך ההעלאה ( anagoge ) היא המולדת השמימית ... 'בנות ציון' הנן הכנסייה או הנפש הקדושה . בהקשר לענייננו , הפרשן המובהק והמעניין ביותר הוא ולפךיד סטךבו ( הפוזל . ( בחיבור מיוחד , 'על חורבן ירושלים 77 , ' סיכם ולפךיד את התקופה שחלפה והניח את היסודות לעתיד . מיוחדת במינה היא דרכו , לא בפירושן של הנבואות בלבד , אלא גם בפירוש מאורעות היסטוריים . הקיסרים אספסינוס וטיטוס מופיעים כמכשירים בידי האלוהים , המבצעים את רצונו , או כמטה זעמו של אלוהים , בהגשימם את הנבואה בדבר חורבן העיר ( לוקאס יט מא ואילך . ( ולפךיד לא הסתפק במובאות מכתבי יוסף בן מתתיהו כדי להוכיח את החורבן , והוא מביא לשם כך הוכחה מיוחדת במינה : עד עצם ימינו מראים את מקום העיר , כיוון שבמקום שעליו עמדה העיר לא נותרה אבן על אבן . בתקופה מאוחרת יותר , מחוץ לשערי העיר , במקום שבו נצלב המשיח , נבנתה העיר מחדש בידי איליוס אדריאנוס , והיא מכונה עתה איליה " . ול ? ךיד ק 1 טךבו קישר את הקמת אילןה קפיטולינה לחורבן ירושלים בידי טיטוס ולא לחורבן שבא בעקבות מרד בר כוכבא . זו היתה הדעה המקובלת , ספק מחמת אי ידיעה ספק מתוך ניסיון להסמיך את החורבן באופן ישיר לקללה שקילל ישו מעל הר הזיתים . גם שמה של ירושלים נעלם , ובדורו של ולפךיד סטךבו , העיר שבהרי יהודה אינה ירושלים אלא איליה קפיטולינה . בין השתיים קיימת חציצה מוחלטת ; איליה קפיטולינה היא עיר חדשה . מעוררת סקרנות השאלה , אם אמנם ידע ולפךיד שהמוסלמים קראו לעיר שאותה כבשו מידי הביזאנטים בשם איל ; א ( כלומר איליה ) או אלקדס = ) הקודש , ( או שמא העדיף להשתמש בשם הרומי רק מטעמים פרשניים . ברור שכוחו של ולפריד sanctam Ecclesiam designat ... Secundum anago- Jerusalem dicitur ... Secundum allegoriam vero judaeorun , vel ipsa civitas in monte Sion , quae ct coelestem patriam . Sion juxta historian plebs est significat Ecclesiam sive animam fidelem sive specula , sive contemplatio interpretatur , et nominatur , et sensum mysticum habet . Nam Sion , ea situm in australi parte ipsius civitatis col . 379 : 'Sion , eadcm civitas , propter montem in Rabanus Maurus , De Universo , 1 , XIV ; PL 111 , 76 , est Ecclesia , sive sancta anima' gen autem coelestem patriam designat ... Filia Sion וראה : איזידור מסביליה , לעיל , הערה . 60 1 14 , cols . 966 ff . Waiafrid Strabo , De subversione Jerusalem , PL , 77 7 שם , טור vocatur' ab Aelio Adriano reaedificata est , et nunc Aelia foris portam civitatis , ubi Dominus crucifixus fuit , erat , lapis super lapidem non remansit . Sed postea hodiernum diem , quia in eodem loco ubi tune sita 'Monstratur locus usque in : 969

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר