פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:269

בתיאור אפוקאליפטי זה ממלאת , כאמור , ירושלים תפקיד מרכזי הן בהופעת האסלאם , והן במאורעות אחרית הימים : התפרצות שבטי גוג ומגוג , התגלות האנטיכריסט , ניצחונות הקיסר הנוצרי וסיום תולדות האנושות . עם הופעת בני ישמעאל והכיבוש של פרס , ארמניה , קפדוקיה , סיציליה , ' ארץ סוריה , ' מצרים , יוון וביזאנטיון , תתרחשנה רדיפות נוראות , 'והארץ המובטחת תתמלא אנשים מארבע כנפות הארץ . ' כשירחם ה' על עמו ( כלומר הנוצרים , ( יקום שליט ביזאנטיון ויחריב את מולדת בני ישמעאל . העמים שישתחררו מעול ישמעאל יחזרו למולדתם . שבטי גוג ומגוג , אשר יפרצו אז מן הצפון , ינוצחו על ידי 'קיסר הרומאים והוא ישהה בירושלים שבעה וחצי שבועות , ' וכעבור עוד שלוש שנים יופיע האנטיכריסט . הוא ייוולד בכורזין , יגדל בבית צידא וישלוט בכפר נחום . עם הופעתו יעלה מלך הרומאים לגולגותא , שבה תלוי עץ הצלב הקדוש . 'המלך יטול כתרו מראשו ויניחו מעל לצלב , ירים ידיו לשמיים ויעביר את מלכות הנוצרים לאלוהים האב , ואז יועלה הצלב ביחד עם הכתר לשמיים . ' השטן ינצח ויעשה נסים , 'השמש יהפך לחשך וירח לדם' ( יואל ג ד . ( ' ואז יכנס בן האבדון לירושלים וישב במקדש האלוהים , כמו אלוהים , אף שאין הוא אלא אדם לפי הבשר , מזרע גבר ומרחם אשה , יוצא שבט דן' ( על פי בראשית מט יז . ( חנוך ואליהו יוכיחו בפומבי את מעשה הרמאות אולם השטן יהרגם , ואז יופיע בן האלוהים ויהרגו . הציפיות של החוזה הנוצרי סורי מארם נהריים לא נתמלאו , והאסלאם השתלט ללא עוררין על שטחי האימפריה הרומית בצפון אפריקה ובאסיה הקטנה , וירושלים , שמילאה תפקיד מסוים בעצם תקופת הכיבוש , ירדה מעמדתה . הנצרות המנוצחת היתה מוכת תדהמה , שחזון אפוקאליפטי לא היה בו כדי לתת משמעות למאורעות אלה . אובדן ירושלים הביזאנטית , שתפסה מקום כה חשוב בראייה הדתית של העולם הנוצרי , חולל תמורה קיצונית . רוחות חדשות החלו מנשבות , אף על פי שהיבטים אשר פותחו בתקופה הקודמת , כמו מסורות מקראיות שהוחלפו בהן אתריהם היהודיים במקומות קדושים נוצריים — ובכך הפכו את המסורות לנוצריות — נותרו באתרם החדש . 'ירושלים של מעלה' החלה מבצרת את מקומה מחדש , בהותירה את 'ירושלים של מטה' במעמד משני ונחות . ההבדלים בין היהדות לבין הנצרות בעמדתן לגבי ירושלים באים לידי ביטוי בשנהבים מגולפים מן התקופה הקארולינגית . היהדות יוצגה על ידי ' בית הכנסת' , ( Synagoga ) ונשאה כתר בצורה של חומת עיר . הנצרות יוצגה על ידי אשה , אשר מבנה ייתר בגרמניה , ראה : Kirchengeschichte , LI ( 1932 ) , pp . 384-414 gedanke im 11 Jahrhundert ' , Zeilschrift fur C . Erdmann , 'Endkaiserglaube und Kreuzzugs- Historical Review , LXIII ( 1968 ) , pp . 1997-2018 ; Apocalypses as Historical Sources ' , American P . J . Alexander , 'Medieval repiebitur terra promissionis hominum a quattuor Texteund Forschungen , Halle 1898 , c . XI , p . 83 : ' et Pseudo-Methodius , ed . E . Sackur , Sibyllinische 64 ibid ., c . xin , p . 92-93 65 ventis qui sub coelo sunt ' 66 בזה מתקשרים הדברים לבשורת הזעם לאלה שלא יקבלו את דברי הבשורה החדשה , לוקס , י , יג-טו . adsumetur crux in caelum simul cum corona regis' tradit regnum Christianorum Deo et patri et supercrucem , et expandit manus suas in caelum et ' tollit rex coronam de capite suo et ponet earn E . Sackur , op . cit . ( above , n . 37 ) , c . XIV , p . 93 : 67 . etc . viri et ex utero mulieris de tribu Dan discendens ' , Dei sicut Deus , homo cum sit carnalis ex semine perditionis in Hierusolimam et sedebit in templo ibid ., p . 94-95 : 'Ingreditur enim hie filius 68 זאת בעקבות מתי כד טו : 'לכן כאשר תראו את שקוץ משמם אשר אמר דניאל הנביא ( דניאל יא לא : ט כז ) עומד במקום קדוש הקורא יבין . ' זו תשובת ישו לתלמידיו , המבקשים ממנו לציין את תאריך אחרית הימים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר