פרק תשיעי מקומה של ירושלים בספרות האפוקאליפטית היהודית

עמוד:242

בספרות האפוקאליפטית לירושלים בלבד . ראיית ירושלים כמטרופולין לכל העולם ולא רק לבית ישראל חוזרת אף היא במקורות שונים בספרות חז"ל , והושפעה הרבה מחזון אחרית הימים של ישעיהו . תפיסה זו שונה במהותה מראיית ירושלים כ'מטרופוליס' בספרות היהודית ההלניסטית . קשורה במוטיב זה ומשלימה אותו האמונה , כי המשיח מבית דויד איננו גואל לאומי בלבד , אלא בעקבות פעולתו בירושלים תיכרת ממלכת הרשע בעולם כולו ותתגלה במקומה מלכות ה . ' אף אמונה זו יסודה במקרא ופורשה ונדרשה במקורות קדומים שונים . חשיבות מיוחדת יש לייחס לתיאור בית המקדש של מעלה , היורד ממרומים בהוד ושגב אל מקום המקדש הקודם . קיומה של 'ירושלים של מעלה' נזכר כבר על ידי האמורא ר' יוחנן , אך אין הוא מצוי בספרים החיצוניים שנתחברו בזמן הבית , ולא במגילות מדבר יהודה . קיומו של 'בית מקדש של מעלה' מצוי אף הוא בספרות חז"ל , אך לא נזכר שם עניין הורדתו למטה . עם זאת , נראה כי מוטיב זה נלקח מן הספרות האפוקאליפטית הקדומה , שהרי הוא נזכר בפירוט בפרק כ"א של חזון יוחנן , שהוא בחלקו הגדול עיבוד של אפוקאליפסה יהודית . 24 לדעת אפטוביצר נדחק רעיון זה ממקורות יהודיים קדומים בשל קבלתו על ידי הנוצרים . לעומתו סובר אורבך , כי הגורם שהביא לדחייתו הוא יציאה נגד אנשי אקסטאזה מיסטית בחברה היהודית גופה , שדבקו ברעיון זה . החורבן הרבה את חזיתותיהם האפוקאליפטיים של אנשים אלה והגדיל את כוח השפעתם בקרב היהודים . בין כה ובין כה , רעיון זה , שזכה לתיאור מפורט כל כך בספר זרובבל , אינו חדש , וככל הנראה מקורו בספרות האפוקאליפטית היהודית הקדומה . כללו של דבר , מבחינה ספרותית יש משום חידוש באיסוף מוטיבים אלה הקשורים במקומה של ירושלים בתהליך הגאולה . הם היו מפוזרים במקורות שונים ( ובחלקם אף נזכרו ברמיזה בלבד , ( וגובשו לכלל יצירה עלילתית שלימה ורצופה . אך מבחינה אידיאית אין הדבר כן . 2 ' 1 העובדה שירושלים עומדת במרכזו של תיאור אפוקאליפטי זה ובאלה שינקו ממנו , ומבחינות שונות היא ממלאת את מקומה של ארץ ישראל כולה בתיאורי הגאולה , היא החשובה לנושא דיוננו וראויה להדגשה מיוחדת . השוואה לתיאורי המשיח בפסיקתא רבתי , חיבור המקביל לתקופת הפריחה של הספרות האפוקאליפטית הנידונה כאן על ידינו , אשר שאב את עיקרי דבריו ממקורות מדרשיים קדומים , 27 מגדילה את משקלה של קביעה זו . גם בפסיקתא רבתי מצוי תיאור אפוקאליפטי , המורכב 21 ראה : י"א זליגמן , 'ירושלים במחשבת היהדות ההלניסטית , ' יהודה וירושלים , ירושלים תשי"ז , עמ' ; 208-192 א' כשר , 'ירושלים כ"מטרופוליס" בתודעתו הלאומית של פילון , ' קתדרה , 11 ( תשל"ט , ( עמ' 22 . 56-45 ראה : אורבך , חז"ל , עמ' 23 . 599-597 ראה : אפטוביצר , בית המקדש , עמ' ; 272-271 אורבך , ירושלים של מטה , עמ' . 159 24 אפטוביצר , בית המקדש , עמ' ' 272-270 אורבך , ירושלים של מטה , עמ' r 165-164 פראוור , ירושלים בתפיסת הנצרות , עמ' . 47 ספרות מקפת על כך מובאת בהערות של מחקרים אלה . 2 ראה במראי המקומות שצוינו בהערה הקודמת . עניין חשוב זה איננו שייך לנושא דיוננו כאן . 'י 2 למעט קווים עיקריים בתיאור דמותם של אךמילוס ושל חפציבה . לדעת י' דן ? 'בתיאור דמותה של חפצי בה מפתח ומגבש המחבר יסודות המצויים בספרות הקדומה , אך הוא גם מוסיף יסוד חדש לתמונה המשיחית , יסוד שאינו ידוע ביהדות קודם לכן אלא ברמזי פסוקים מקראיים , שהכנסיה הנוצרית עשתה בהם שימוש רב לתיאורה של אם המשיח ... קשה לפקפק שהכללת דמות זו היא תוצאת ההשפעה של האווירה הנוצרית ופולחן אם המשיח בנצרות , אלא שבעל ספר זרובבל הרחיק לכת וכלל גם את הדמות המנוגדת לה — אמו של השטן' > דן , אגדת המשיח , עמ' . ( 39 2 ראה צונץ אלבק , הדרשות . עמ' 81 ואילך . הדרשות על המשיח והגאולה מצויות בפסיקתא רבתי , פרשות

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר