פרק תשיעי מקומה של ירושלים בספרות האפוקאליפטית היהודית

עמוד:238

ותיאור עלילתי שלם ורצוף . אלה מצויים כבר בשרידים הספרותיים הראשונים של המקורות האפוקאליפטיים שהגיעו אלינו , והם חוזרים ונשנים גם ביצירות המאוחרות של ספרות זו . מקומה של ירושלים בספר זרובבל חשיבות יתירה נודעת לחזיון הגאולה , שהושם בפיו של זרובבל בן שאלתיאל , אשר עמד בראש הגולים ששבו מבבל לציון . תיאור זה הפך במידה רבה למעין סטךאוטיפ , וככל הנראה היתה השפעתו על החזיונות האפוקאליפטיים רבה ביותר . ספר קטן זה נדפס במהדורות שונות ונשתמר בכתבי יד רבים באופן יחסי . כין כתבי היד ישנם הבדלים שונים , חלקם בעלי חשיבות , בשל עיבודים שונים שנעשו בחיבור כדי 'לעדכנו' בהתאם למציאות בזמנם של הכותבים . * עיבודים אלה מלמדים על ההתעניינות הרבה בחזיונות המשיחיים שבספר זה במשך כל תקופת ימי הביניים . על אף ניסיונותיהם של חוקרים שונים לשחזר את הנוסח המקורי של חיבור זה ועל אף היכולת לגלות קיצורים והוספות מאוחרים שנעשו בו , נותרה עדיין שאלת מהימנות הנוסח של חזיון זרובבל קשה ביותר להכרעה , ואין לה פיתרון במקורות שהגיעו אלינו . עם זאת , אין הבדלים של ממש בגרעין הסיפורי של אותו חזיון , בדבר 'קץ הישועה , ' אשר יקרה את עם ישראל ב'אחרית הימים , ' תוך הדגשת מקומה של ירושלים בתוכו . משיח בן דויד , אשר שמו מנחם בן עמיאל , נולד בעת חורבן הבית הראשון , כאשר עלה גבוכדנצר על ירושלים , והוא נשמר ונצפן כל העת , עד בוא הישועה 'לסוף תשע מאות ותשעים שנה . ' לפני בואו של משיח בן דויד יעמוד משיח מבית יוסף , נחמיה בן חושיאל ו 'ויעמוד בירושלים ויקבוץ כל ישראל אליו בקבוץ [ כקבוץ ] איש אנשי ביתו ויקריבו בני ישראל קרבן לה' ויערב לו ויתיחסו בני ישראל למשפחותיהם . ' לאחר חמש שנות שלטונו יעלה עליו מלך פרס למלחמה , 'ויהיה צרה גדולה בישראל . ' בדרך נס יכו חיילי צבא פרס איש את רעהו . אז יעלה למלחמה על ירושלים אךמילוס בן השטן , ועמו עשרה מלכים . הם יכו את נחמיה בן חושיאל ושישה עשר צדיקים עמו , ויגלו את ישראל למדבר . אז תעמוד חפצי בה , אמו של מנחם בן עמיאל , בשער המזרחי , דהיינו השער הפונה אל הר הזיתים , 'ושם לא יבא אותו רשע לקיים מה שכ' ויתר העם לא יכרת מן העיר . ' בני ישראל הנותרים יוגלו למדבר יהודה , 'ויהיה צרה בישראל שלא היתה כמותה בישראל וינוסו בצריחים ובהרים ובמערות ולא יוכלו לסתר מפניו . ' אןמילוס יעלה ויכבוש את העולם כולו , 'ויכעיס את ה' במעשיו הרעים . ' * 5 ראה מה שכתב בינתיים ע' פליישר ( הערה , 1 לעיל ) על עריכתו של ספר זרוכבל . 6 על פי המהדורה הראשונה , חבור המעשיות והמדרשות , ק ושטא רע"ט . על הספרות הכיבליוגרא פית שציין אבן שמואל , שם , עמ' 67 ואילך , יש להוסיף את ש"א וורטהיימר , בתי מדרשות , מהדורה חדשה , ירושלים תשי"ג , עמ' תצ"ז ואילך . על מוצאו של השם נחלקו הדעות , והשערות שונות הוצעו לו . לדעת רוב החוקרים מקורו a , Romu 1 us אשר לפי האגדה בנה את רומי יחד עם אחיו רמוס . ( Remus ) אחרים ראו בו את השפעת שמו של הקיסר הביזאנטי הךקליוס . ראה י' קלוזנר , 'ארמילוס הרשע , ' האנציקלופדיה העברית ( התש"ך , ( עמ' , 957-954 ובספרות המקיפה המובאת שם ; דן , אגדת המשיח , עמ' . 43-40 על פי הנוסח שפרסם י' לוי מתוך ספר הזכרונות לירחמאל , כתב יד בודליאנה . de Zorobabel ' , /? £ / . LXVIII ( 1914 ) . p . 136 'L'Apocalypse : 2797 ברורה השפעת נבואת זכריה ( יד ב ) על ראשיתו של התיאור ( השווה גם שופטים ו ב ; שמואל א יג . 0

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר