פרק שמיני המקדש והעיר בראי השיר

עמוד:223

הראשון מלמדים pxu ? ישראל כולה , גם בדרום וגם בצפון , כבר היתה משוחררת , והפייטן ועדתו מצפים אותה שעה בלהט עוד לגאולתה של ירושלים . על פי סגנונו הקלאסי יקשה עלינו לאחר את הפיוט לתקופת הסגנון הסעדיאני , אבל אין לנו ראיות ליחסו לאלעזר בירבי קליר דווקא . מכל מקום , אפשר בהחלט שהפיוט נתחבר במקורו כתגובה אותנטית למאורעות הדמים ששטפו את pK ישראל , בקיץ שב 1 השלימו הערבים את כיבוש הארץ בביתור ירושלים ובהנחת מצור עליה . הפייטן הועיד את יצירתו לקריאה בתשעה באב של אותה שנה , וראה בכיבוש ירושלים ובמיגור השלטון הביזאנטי בעיר , מאורע שהתרחש כמה חודשים אחר כך , את התגשמותו של חזיון זרובבל המפורסם . פיוט זה , שנכתב כתגובה על מאורע מסוים , מעוגן במקום ובזמן , הועתק אחר כך שוב ושוב במשך שנים , כדרך שפיוטים נעתקים ונמסרים בלא התערבות ובלא שינוי . וכך זכינו שתעודה היסטורית מקורית תגיע לידינו דווקא כחלק מדברי שיר . זמנן של פרעות הנרמז בחרוז אחד ידיעות חשובות על רדיפות ונגישות ביהודי ירושלים וביהודי קהילות אחרות / nxj ישראל הגיעו לידינו בשרידיו של מכתב . המכתב נשא כנראה את החתימה : שמואל הרביעי בחבורה בירבי , הוא כנראה החכם והפייטן החשוב ר' שמואל בירבי הושענא , ששימש חבר בסנהדרין של ארץ ישראל בסוף המאה הי' ובתחילת המאה הי"א . מידיו הגיעו לידינו מערכות נכבדות של פיוטי יוצר לכל שבת ושבת משבתות השנה , שהיו מקובלות ביותר על הציבור וזכו להעתקות מרובות . במכתבו מספר המחבר על הכנעת שני שוטנים , 'אחד במצרים והאחד אשר אצלנו " . ' המשך המכתב כתוב בצורת שיר , החתום בראשי מחרוזותיו : [ ... ] ' הרבי [ עי בחב ] וןרה ] ב [ י ] רבי ה . ' [ .. ] בשירו מספר הרביעי , ששני השוטנים הוציאו דיבתם של היהודים רעה לפני 'ערלים אדומים אגגים אכזרים . ' חלקו הראשון של השיר , ששרד בכתב יד ברלין ( ספריית הקהילה ) האבוד , מוקדש לתיאור מעשיו של המשטין , שפעל במצרים וטובע לבסוף ביאור . בחלקו השני של השיר , ששרד בכתב יד פאריס , בא תיאור מעשיו ודבריו היהירים של הרשע , שפעל pKa ישראל 'והגדיל בה יללה . ' הוא לחץ ודחק את בני ציון , אבל הראה את נחת זרועו גם לבני קהילות אחרות בארץ ישראל : [ סה ] ובני ציון עיסה ובךךי עכ 1 השסה ואנשי צור הגלה עתיד , אל החזיונות המנוסחים אף הם בלשון עתיד ) לקביעת זמנו של המחבר , ראה : 'Medieval Apocalypses as Historical Sources ' , P . J . Alexander , American Historical Review , LXXiu (\ 968 ) , pp . . 997-1018 תודתי לד"ר ר' בונפיל , על שהביא לידיעתי מראה מקום זה . וראה גם : d'islamologie , Leiden 1974 , pp . 197-200 ; McGinn , Arab Conquests ' , in : p . Salmon ( ed . ) , Melanges that Day — A Jewish Apocalyptic Poem on the B . Lewis , 'On ' Middle Ages , New York 1979 , pp . 70-76 Visions of the End . Apocalyptic Traditions in the ראה : ש' שפיגל , 'אלעזר בירבי אבק בין פיוטי הקלירי , ' ידיעות המכון לחקר השירה העברית בירושלים , ה ( תרצ"ט , ( עמ' רסט , רעד והערה . 3 32 ראה : ש' אסף , 'לתולדות הישוב היהודי בא"י , ' ספר מגנס , ירושלים תרצ '' ח , עמ' ; 3-2 ב"ז קדר , 'לתולדות היישוב היהודי p ^^ ^^^^^ בימי הביניים , ' תרביץ , מב ( תשל"ג , ( עמ' 401 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר