פרק שישי הקראים

עמוד:170

שלמה , בנו של דויד , שימש ככל הנראה נשיא ברבע הראשון של המאה הי"א , ושני בניו , חזקיה ויאשיה , שימשו נשיאים אחריו . ידיעותינו על פעילותם אינן מרובות , לבד מזאת , שחזקיה בן שלמה היה מעורב ביישוב המחלוקת על הגאונות בין שלמה בן יהודה ונתן בן אברהם . חזקיה ויאשיה עזבו את ירושלים וירדו למצרים , ושם תפסו את מקומו של הנשיא הקראי דויד בן צמח . שמו של זה נזכר לאחרונה בתעודה משנת , 1051 ושמותיהם מופיעים בתעודות החל בשנת U 055 ובכך הקיץ הקץ על מישרת נשיאי הקראים בירושלים . בקהילה הקראית בירושלים היה לחכמים מעמד מיוחד . הם הם שהטביעו את חותמם על קהילה זו בראשיתה . הפרשנים הקראים הירושלמים סלמון בן ירוחים ויפת בן עלי טוענים כדבריהם , כי בדרך כלל אסור לכונן מוסדות הנהגה יהודית , כשהם מכוונים את דבריהם במובהק כנגד מוסדות ההנהגה הרבניים ( ראשי הגולה , דיינים וכדומה . ( היה מי שביקש להסיק , שמאותו טעם עצמו התנגדו חכמי הקראים לכינון מישרת הנשיאות בעדה הקראית " . סקירה שיטתית על חכמי הקראים בירושלים עד מסעי הצלב מצויה בחיבורו הערבי של הכרונוגרף הקראי דויד בן סעדאל אבן אלהיתי ( בן המאה הט"ו . ( ידיעות רבות אחרות עליהם פזורות במקומות אחרים . חכמי הקראים בירושלים במאה הי' ידועים מחיבוריהם , בין שהללו נשתמרו בשלימותם או בחלקם , ובין מתוך מובאות אצל אחרים . חיבוריהם של חכמי הקראים במאה הי' הם בעיקר פירושי מקרא וספרי מצוות , ומספר ספרי פולמוס נגד הרבניים . להוציא את דניאל אלקומסי , שככל הנראה עדיין היה פעיל בראשית המאה , היו חשובים במיוחד החכמים דלקמן : סלמון בן ירוחים , שמלבד פירושים בערבית לכמה מספרי המקרא גם חיבר בעברית ספר פולמוס מחורז נגד הרבניים ' ) מלחמות ה ( " ו יפת בן עלי , שכתב פירוש מקיף על כל המקרא ו סהל בן מצליח הכהן ( בערבית אבו אלסךי , ( שכתב ספר מצוות וכן נודע באיגרותיו ( ראה להלן ;( דויד בן בועז הנשיא ( ראה לעיל . ( אין בידינו ידיעות ברורות על מוסדות ללימוד תורה עד לאחר מחציתה של המאה הי . ' עם כל זאת 6 ו ראה לכל העניין : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 137-134 " ראה : אנקורי , טוביה בן משה , עמ' . 21-19 דברי סלמון בן ירוחים הנזכרים שם ( על פי מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 89 מתוך פירוש סלמון לתהילים קיט , ( נכתבו בוודאי לפני זמנו של דויד בן בועז . על מעמד מקביל או שווה של נשיא וחכמים ' ) מלמדים ( ' מעידים אולי דברי לוי בן יפת , בראשית המאה הי"א . ראה בן ששון , עדת השושנים , עמ' . 4 38 פורסמה לראשונה על ידי : , 1 X ( 1897 ) , pp . 429-443 Hitfs Arabic Chronicle of Karaite Doctors ' , y ^ , G . Margoliouth , 'ibn ai- בלוויית מבוא ותרגום אנגלי . וראה : אנקורי , אבן אלהיתי , עמ' . 81-71 לסקירה מפורטת ביותר על חכמי הקראים בירושלים בתקופה הערבית ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 34-8 כאן יינתנו רק עיקרי הדברים . לסקירות נוספות על חכמי הקראים ראה עתה גיל , א"י , א , עמ' , 637-635 ס' ; 925-923 עמ' ; 938 ' 0 , 656-655 עמ' 'D , 660-659 . 940 עלי בן סלימאן כנראה אינו שייך לעניין זה , ראה להלן , הערה . 49 " אבן אלהיתי מספר ( במקור הערבי , שם , עמ' , 434 שורות , ( 24-19 שסלמון בן ירוחם ( כך (! חי בחלב ונפטר בזמנו של רס"ג . רס"ג אף השתתף בהלווייתו , קרוע בגדים . אף הוא מספר , שבזמנו ( היינו במאה הט"ו ) היו מראים בחלב את קברו של סלמון . לבירור עניין זה ולראיות שסלמון היה איש ירושלים , ראה : פוזננסקי , ראשית התישבות הקראים , עמ' ; 96-95 מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 22-20 בכתבי סלמון יש די עדויות על ידיעותיו בטופוגראפיה של ירושלים . דוגמה מאלפת היא הפיוט ליום כיפור שחיבר סלמון ( אם אכן הוא מחברו . ( ראה : ש' אסף , 'תפלה להקראי סלמון בן ירוחם , ' (?) מאסף ציון , ג ( תרפ"ט , ( עמ' , 94-88 והערות אסף , שם , ביחס לחיבורים אחרים של סלמון ; מאן , שם . וראה לעיל , הערה . 21

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר