פרק חמישי היישוב היהודי

עמוד:150

הוא עניין שיש להשאירו לימות המשיח . לכן , כאשר באים יהודים אכן שמחים על בואם ועוזרים להם , אבל עוזרים גם ליורדים מן הארץ . היו כמה גלי עלייה , וניתן לבדוק את טיבם ואופיים . ספק רב אם ראוי לייחס לעליות אלה תוכן של התנדבות אישית ושל מעשה הבא מתוך אמונה , כפי שהיה בימי עזרא ונחמיה , וכפי שמקובל היום לפרש את המושג עלייה . רוב העליות הללו היו בבחינת תופעות שוליות , אשר נתלוו לגלי ההגירה שנגרמו מפאת מצוקה , שגורמיה מדיניים וכלכליים כאחד . הגירה כזאת נבעה ממצב האנארכיה שהשתרר בח'ליפות העבאסית במאה הי . ' בין היהודים שהגרו מבגדאד היתה משפחתו של יעקוב בן כלס , משפחת סוחרים . יעקוב ישב במשך זמן מסוים ברמלה . לאחר שהסתבך במעשי תרמית יצא למצרים ושם המיר את דתו , וסופו שנעשה יועץ ראשי ווזיר לח'ליפה הפאטמי . אף ממצרים עלו ארצה יהודים . מבאךך בן והב עלה מפסטאט והתיישב בטבריה , וכתב אל כלפה אבן אברהים , גיסו שנשאר במצרים 1 'אם החלטת לנסוע לארץ ישראל , טבריה היא המקום בשבילך ; ' ' טבריה זולה מרמלה . ' הלחם עולה בה רק דרהם אחד הרטל . פלוני יהושוע הניח 'רוב הנאות העולם וימאס בה ויבחר במעט מהמון , להנצל מרימון וארמון ומתועי ישימון , ולהתחסן באמון ולגור בעיר ארמון , ולכן ראוי לכל ירא ואוהב לחזק ולעזור בלי למאן' וכו . ' האיש לא יכול היה לשוב למצרים ( אולי מפני שנשאר חייב מסים , ( והגאון שלמה בן יהודה ביקש שישפיעו על אשתו של יהושוע זה , המסרבת להיפרד מבית אביה , כי תצטרף אל בעלה . מסתבר שבעלה הניח בידה גט על תנאי . במכתבים מן הגניזה מוזכרים גם יהודים מביזאנטיון שהיו בדרכם למצרים , וכאשר עברו דרך ירושלים החליטו להשתקע בה . במכתב משנת 1061 הזכיר המגרבי ישראל בן נתן ( סהלון ) את האחים רויה ולוי , את שמעון , את יצחק ( שהוא המלומד שבקבוצה ) ואת בנו ברוך ( ואולי הוא ברוך בן יצחק שהשתקע אחר כך בחלב . ( במכתב אחר הוא הזכיר , כי לירושלים בא אדם מדרום צרפת , ידעיה הנארבוני . המגלבים בירושלים וחיי הכלכלה הסוחרים המגךבים תפסו מקום מרכזי במסחר של ארץ ישראל במאה הי"א , גם ביבוא וגם ביצוא , ומעידים על כך מכתביהם הרבים שנשתמרו בגניזה . מגלבים אלה הם צאצאיהם של יהודים בבלים שהיגרו למגךב בעיקר במחצית הראשונה של המאה הי , ' בזמן שהתבססה שם הח'ליפות הפאטמית . בידיהם של סוחרים אלה היתה מסורת של סחר בינלאומי שנמשך דורות רבים , היו להם אמצעים כספיים , והיה ביניהם שיתוף פעולה , עם נטייה לפעול בצוותא בינם לבין עצמם . הם שהפכו את קיךואן , בירת א ? ריקיא ( באיזור תוניס של ימינו , ( למרכז מסחרי ראשי בים התיכון . לקראת סוף המאה הי , ' עם כיבוש מצרים והשתלטותם ההדרגתית של הפאטמים על ארץ ישראל ועל סוריה , נדד המרכז מזרחה , אל מצרים , ועמו נדדו גם הסוחרים היהודים . 23 ראה סיכום הדברים על יעקוב בן כלס ומראי מקום אצל : מ' גיל , 'מלחמת ששים השנים , ' ( 1029-969 ) שלם , ג ( תשמ"א , ( עמ' . 8 כלפה : , BM Or 5544 , f . 9 ראה ברסלבי , לחקר ארצנו , תל אביב תשי"ד , עמ' . 46-45 מחיר זה , ךרהם הךטל , גבוה פי כמה מן המחיר הרגיל , ונראה שהיתה שנת בצורת קשה במצרים , וייתכן שוה מסביר הן את מעשה העלייה , הן את מחיר הלחם . יהושוע , ראה . 30 TS 10 J u , f . 5 . 29- . מכתבי ישראל בן נתן : , ULCOr 1080 J 78 ע"ב , בשוליים ; 8 13 J 16 , ^ 4 יד , ע"א , שורה ) 21 נדפס אצל סטאר [ לעיל , הערה , [ 17 עמ' 443 ואילך . ( 24 ראה את הדיון ברקע ההיסטורי של ההתפתחות הכלכלית בימי הפאטמים , אצל : גויטיין , חברה , א , עמ' . 35-29 את שורשי פעילותם של הסוחרים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר