פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:129

עם זאת , נשמרה ויקה מיוחדת בין הכנסייה לבין הפאטריארכיה הקופטית של אלכסנדריה , וכאשר בנה מנצור אלטלבאני את הכנסייה מחדש , שיגר לבקשתו הפאטריארך אנבא קיךילו ס ב' ( Cyriiios 11 Anba ) בישוף קופטי להקדשתה בשנת . 1092 ייתכן שבין הצליינים הקופטים נמצאו גם אתיופים , אולם אין בידינו כל הוכחה רצינית לנוכחות של אתיופים בירושלים קודם לכיבוש הצלבני . החשיבות שיוחסה לירושלים בכנסייה האתיופית נובעת מהחיבורים הספרותיים דתיים שבאו ממקורות קופטיים ונקלטו בה . ' האגדה המאוחרת על המלך כלב ( המאה הו , ( ' על קשריו עם ירושלים וכנסיותיה ועל קבורתו בירושלים , חסרה כל ערך כעדות היסטורית על התקופה הנידונה . הארמנים נוכחות של ארמנים בירושלים מתועדת למן המאה הה . ' בראשית מאה זו תורגם הלקטי 1 נךיום של ירושלים מיוונית לארמנית ' " , ככל הנראה בירושלים , ובמחצית המאה הה' — דהיינו כמה עשרות שנים בלבד לאחר שהומצא האלפבית הארמני — כבר פעלו בירושלים , ככל הנראה , מעתיקים של כתבי יד ארמניים . בקווים כלליים ניתן לתאר את התפתחות הקהילה הארמנית בירושלים בדומה להתפתחות הקהילה הגיאורגית בעיר : בשני המקרים אנו עדים להיווצרות קהילה נזירית כנסייתית בעיקרה , המהווה מוקד לעלייה לרגל מארץ האם ומקור להשפעה תרבותית דתית על ארץ האם . כשני המקרים בולט ייחודה הלאומי לשוני של אותה קהילה לעומת המרכיבים האחרים של האוכלוסייה הנוצרית בירושלים . אולם שלא כקהילה הגיאורגית , נשארו הארמנים נאמנים לתיאולוגיה מונופיסיטית , ומטעם זה מצאו עצמם בירושלים במרכזם של מאבקים דוגמאטיים ומאבקים נוספים עם הכנסייה האורתודוכסית . אמצעי הדיכוי שנקטו השלטונות נגד המונופיסיטים במאה הו' פגעו גם בארמנים שישבו בירושלים . מקור מאוחר מעיר , שעקב הדיכוי קבע הקאתו ליקו ס יו ? הנס ב' , ( 574-557 ; Yovhannes 11 ) שעל הארמנים לדבוק בדעותיהם המונופיסיטיות אף במחיר נטישת העיר , וכתוצאה מכך עזבו רבים את העיר . 157 ספק אם אמנם דברי הקאת 1 ליקוס הם שגרמו לנטישת העיר , אולם תופעת . Kirchengeschichte , LXXVI ( 1965 ) , p . 117 'The Ethiopians in Jerusalem ' , Zeitschrift fur Gerusalemme , I , Rome 1943 , p . 7 ; O . Meinardus , Palestine !; Storia della comunita etiopica di ZDPV , xxxix ( 1916 ) , p . 101 ; E . Cenilli , Etiopi in H . Duensing , 'Die Abessinier in Jerusalem' , 150 לעומת זאת אין ספק , שצליינים אתיופיים עשו דרכם אל הר 151 ( Wadi Hajjaj )\ . R 5 , LXXXVII ( 1980 ) , pp . 597-601 'Une inscription ethiopienne ancienne en Sinai E . Puech , : nxi . ' TH 1 x 'in nxDn 7 JJ 'hx , vv דוגמה לקשר הרגשי העז לירושלים ראה : 771 eoA : ra ? 70 , 11 ( 1970-1972 ) , pp . 3-6 mane und die athiopische Ta ' amra Maryam' , Hammerschmidt , 'Die Marienkirche in Gethse- E . 152 ראה : מיינארדוס , לעיל הערה , 150 עמ' . 116 מסורת אחרת קושרת את המלך כלב ובנו גברא מסקאל אל מנזר פנטלמ 1 ן ( Panteleemon ) באקסום , ושם גם הוצגו קבריהם . ( 1969 ) , p . 26 Armenian Patriarchate in Jerusalem ' , IEJ , XIX M . E . Stone , 'The Manuscript Library of the 154 ( PO 35 , 1 ) , Turnhout 1969 ; ( 36 , 2 ) Turnhout 1971 A . Renoux , 'Le codex armehien de Jerusalem 121 ' , 153 '" השווה נוסח כתובת פסיפס ארמנית מירושלים , 'לזכרם ולישועתם של כל הארמנים , האל יודע שמותיהם , ' בתוך : ( 1901 ) , p . 166 P . J . Dashian , ZDPV , XXIV 156 ראה לעיל , הערה . 6 '" סאנג'יאן ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' . 279 מקור זה מכיל שני חלקים : רשימה של שבעים מנזרים ארמנים בירושלים , וטכסט היסטוריוגראפי על תולדות הקהילה הארמנית בירושלים . אין ספק , שיש בו גרעין

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר