פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:106

המוסלמי חדלו שלוש הפאטריארכיות הכבושות ( ירושלים , אלכסנדריה ואנטיוכיה ) לכלול את שמותיהם של הפאטריארכים של קונסטנטינופול בליטורגיה ובךיפטיכים . רק בשנת , 937 לאחר שלוש מאות שנה , חודש המנהג הישן , שביטא באורח כה ברור את אחדותה של הכנסייה האורתודוכסית אימפריאלית . כריסטודולוס , פאטריארך ירושלים , נענה באותה שנה בחיוב לפנייתו של תאופילקטוס , ( Theophyiactos ) פאטריארך קונסטנטינופול , להזכיר את שמות הפאטריארכים של קונסטנטינופול בליטורגיה , וכמותו נענו לכך גם הפאטריארכים של אלכסנדריה ואנטיוכיה . חמור ביותר היה הקרע שנתהווה בין הכנסייה האימפריאלית בביזאנטיון לבין שלוחותיה כשטחי השלטון המוסלמי כמהלך הפולמוס על פולחן האיקונין . ככר כשלבו הראשון של הפולמוס , בין השנים 726 ל , 787 הופיעה הפאטריארכיה של ירושלים כאחד המרכזים החשובים במאבק נגד האיקונוקלאסטים . במישור התיאולוגי היה פעיל בה בעיקר יוהנס מדמשק , התיאולוג החשוב ביותר באותה מאה , ואילו במישור הארגוני מדיני , אנו עדים לסירובו של הפאטריארך תאודורוס להשתתף בעצמו — או לשלוח נציג מטעמו — לוועידת הכנסייה בהיךיאה ( Hieria ) שבסמוך לכלקדון בשנת , 754 שנתקבלו בה שורה של החלטות איקונוקלאסטיות בהנחייתו של האימפראטור קונסטנטינוס הי . כמה שנים לאחר מכן אף הטיל רןאודורוס נידוי על קוסמס ב , ' בישוף אפיפניה ; Ep iphanda ) חמת , ( שהפך מאיקונודול לאיקונוקלאסט . לעומת זאת , נטל נציגו של פאטריארך ירושלים חלק בוועידת ניקיאה ב' ( בשנת , ( 787 שהוחזר בה פולחן האיקונין לתוקפו . גם בשלב השני של פולמוס האיקונין , מוועידת קונסטנטינופול בשנת 815 ועד לוועידת קונסטנטינופול בשנת , 843 תפסה הפאטריארכיה של ירושלים מקום מרכזי בתנועה האיקונודולית . בשנת 836 כינס הפאטריארך בסיליוס ועידה כנסייתית בירושלים , שהשתתפו בה גם נציגיהם של הפאטריארכים של אלכסנדריה ואנטיוכיה י ועידה זו שיגרה מסמך איקונודולי אל האימפראטור תאופילוס . הצעדים החריפים שנקט תאופילוס נגד ירושלמים ששהו בקונסטנטינופול — מיכאל הסינקלוס הושלך לכלא ואילו תלמידיו , תאודורוס ותאופנס , נידונו לגלות ופניהם קועקעו מלמדים על ממדיו של הקרע שנפער באותן שנים בין הקהילה של ירושלים לבין הכנסייה האימפריאלית . דומה שירושלים היתה גם לעיר מקלט לנזירים איקונודולים , שנמלטו מרדיפות השלטונות באימפריה . הקרע נתאחה רק בשנת , 843 ובוועידה האויקומנית השמינית ( בשנת ( 870 / 869 כבר השתתף נציגו של תאודוסיוס פאטריארך ירושלים . כאשר עלה הנושא מחדש בוועידת בלכךניי ( Biachernae ) בשנת , 1092 אנו מוצאים שהפאטריארך סימאון ( שמעון ) ב' השתתף בדיונים בעצמו . הסכמתו של כריסטודולוס להחזיר לליטורגיה הירושלמית ולךיפטיכים את שמו של פאטריארך קונסטנטינופול , בשנת , 937 מעידה , כאמור , שהקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים ראתה עצמה 39 רשימות המכילות שמות של אנשים שונים , הן של נפטרים והן של אנשים חיים למענם נאמרות תפילות מיוחדות במהלך סאקראמנט האוכאריסטיה . 40 מיכאל הסינקלוס הגיע לקונסטנטינופול במאי , 814 אולם נאסר כמעט מייד , בשל פעילותו האיקונודולית , והושלך לכלא למשך שבע שנים , עד למותו של לאו ה' 25 ; Leo V ) בדצמבר . ( 820 מיכאל ב' הגלה אותו למנזר בביתיניה , והוא שהה שם עד לשנתו החמישית של תאופילוס . ( 834 / 833 ) אז הוא הובא לקונסטנ טינופול ונכלא מחדש , עד למותו של סאופילוס ב 20 בינואר . 842 כליאתו מחדש אינה מהווה אפוא מעשה תגמול על המסמך שנשלח מירושלים , אולם היא מהווה חלק מהמאבק באיקונודולים , שירושלים היתה להם למרכז . מיכאל לא חדל למעשה מפעילות איקונודולית מאז שנת : 814 ראה : ( 1950 ) , pp . 96-97 Michel le Syncelle' , Analecta Bollandiana , LXVIII Panegyrique de Saint Denys l'Are ' opagite par S . R . Loenertz , 'Le

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר