פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:100

ופטרה . בישוף ירושלים , הוא הפאטריארך , עמד בראש המדרג , וקיים בידיו עליונות כנסייתית על האוכלוסייה הנוצרית בארץ כולה . ייתכן שמייד לאחר הכיבוש המוסלמי נוספה לפאטריארכיה של ירושלים גם הפרובינציה של ערביה , ( Arabia ) בראשות המטרופוליט של בצרה , אולם אין ספק שמשמעותו המעשית של סיפוח זה , אם אמנם נתקיים , היתה חסרת חשיבות לחלוטין . ' מבנה ארגוני זה הוכה מכה קשה עם הכיבוש , וככל הנראה התפורר לחלוטין בשלב מוקדם למדי . ההתמוטטות היתה כה מקפח , עד שבירושלים לא נשתמר אפילו תיאור בכתב של מבנה הפאטריארכיה , וכאשר ביקשו במאה הי' חומר כתוב על כך , נאלצו לפנות לחיבור שנכתב בקונסטנטינופול . היה זה סקר מושבי הכהונה בחמש הפאטריארכיות , שנערך בקונסטנטינופול במחצית השנייה של המאה הט , ' בידי בסיליוס מ ^ לימבנה . ( iaiimbana ) כנסיית ירושלים שמרה בכתובים את תיאורו של בסיליוס , בדומה למושבי כהונה אחרים במזרח הביזאנטי ובמערב היווני , ואף ראתה בו מקור חשוב להכרת ההיסטוריה שלה . יתר על כן , השפעתו ניכרת ב'ייצור' מקורות פסודו היסטוריים אחרים , כגון פסודו נובלה של יוסטיניאנוס , המאשרת את הקמתה של פאטריארכיה ירושלמית הכוללת ארבעה מטרופוליטים , וביניהם גם המטרופוליט של הפרובינציה ערמה " . מובן מאליו שתיאור זה היה חסר כל משמעות אקטואלית באשר לסמכויותיו של פאטריארך ירושלים על האוכלוסייה הנוצרית בארץ ישראל או בעבר הירדן . לעומת זאת , היתה משמעות מעשית לרשימה של עשרים וחמישה בישופים אוטוקפאליים , הכפופים ישירות 16 סברה זו הועלתה על ידי , ZDPV , LXVI ( 1943 ) , pp . 72-84 Organisation Palastinas im ' Jahrhundert ' , w . Hotzeit , 'Die kirchiiche ונדחתה בחריפות בידי ZDPV , LXVII ( 1944 / 5 ) , pp . 82-101 A . Alt , 'Zur Kirchengeschichte Palastinas ' , 17 מקור חשוב זה נחקר הרבה , אולם טרם מוצו כל העדויות שיש בו על ההיסטוריה של ארץ ישראל . נוסחו פורסם על ידי talischen Kirche ' , BZJ (\ 892 ) , pp . 245-282 wenig bekannte Bistiimerverzeichnisse der orien- H . Gelzer , 'Ungedruckte und לשאלת תאריכו ראה : composition ' , £ Wj <«< f Onew , XXXIV ( 1935 ) , pp . I'Armenien : Tradition manuscrite et date de V . Laurent , 'La "notitia" de Basile . 439-472 לשאלת מהימנותו כעדות על המצב כארץ ראה : 67-88 ; R . Devreesse , 'Les anciens e ' veche ' s de Heiligen Landes zu Jerusalem , XXIX ( 1933 ) , pp . gelischen Instiluts fur Altertumswissenschaft des Palastinas ' , Paldstinajahrbuch des Deutschen evan- A . Alt , 'Die Bistumer der alten Kirche . Palestine' , Memorial Lagrange , Paris 1940 , p . 221 חיבורו של בסיליוס נסמך על מקור קודם , שחובר בידי גאורגיוס מקפריסין , ונוסחו פורסם בידי . Leipzig 1890 Gelzer , Georgii Cyprii descriptio orbis Romani , H . אף חיבורו של גאורגיוס מבוסס על מקור מוקדם יותר — של הירוקלס — ( Hierocles ) שנוסחו פורסם על ידי de Georges de Chypre , Bruxelles 1939 Synekdemos d'Hierocles et !' opuscule ge ' ographique E . Honigmann , he 18 כתב יד של חיבור זה היה מצוי בירושלים , ללא ספק , כבר לפני שנת האלף , ושימש שם מקורלהעתקים מאוחרים יותר , במאות הי"ב-הי"ג ובשנת . 1663 בספריית הפאטריארכיה היוונית אורתודוכסית בירושלים שמורים שני כתבי היד מוקדמים יותר , מהמאה הט - ' הי' ומהמאה הי - ' הי"א . כתבי יד אלה היו בעבר רכוש מנזר הצלב . ראה : Laurent ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' . 448-447 , 441 ייתכן שהצלבנים השתמשו באחד מכתבי יד אלה כמקור לתרגום החיבור ללאטינית ; ראה : Gelzer , Ungedmckte ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' . 280 על תפוצתושל חיבור זה במערב היווני אנו למדים מהשימוש שעשה בו נילוס דוקסופטךס , ( Doxopatrcs Neiios ) בחיבור שהוקדש על ידו לר 1 ג'ר מלך סיציליה בשנת t ° n patriarxik ° n uronvn ' , in : G . Parthey , Nilus Doxapatrius , 'Tajiw : 1143 patuum , Berlin 1866 , pp . 281-282 Hieroclis Synecdemus el notitiae graecae episco- 19 פסודו נובלה זו מצוטטת במסמך שנשלח אל נזירי הר סיני בידי פאטריארך קונסטנטינופול בשנת p . 241 mediiaevi sacra elprofana collecta , V , Vienne 1887 , Miklosich — J . Miiller , Ada el diplomata graeca F . : 1583 20 'אוטוקפאליים' פירושו : עומדים ברשות עצמם , בישופים שאינם כפופים למטרופוליט כלשהו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר